Americký Sram se rozhodl hodit do klidných letních dnů doslova bombu. Bombu pro gravelové jezdce, kterým byly současně dostupné sady málo. Představujeme pohon RED XPLR AXS 1×13, který se významně blíží bikovému pojetí a vlastně je dost možné, že ho někteří rideři pro bike i použijí. Novinka má být extra odolná, přesná a vůbec ta nejpokrokovější záležitost pro štěrkolety.
Nečekaně v letních měsících přichází tato, dovolíme si tvrdit, možná nejzásadnější gravelová novinka roku. Sram je známý svým “odporem” k vícepřevodníkům a proto raději sází na přidávání pastorků. Jedenáct je už dávno málo, dvanáct je standard a zlatým grálem Američanů se nyní stává zcela nová sada RED XPLR AXS s kazetou o třinácti rychlostech. Výrobce svým počinem poměrně šokuje, protože inovovanou sadu RED AXS, určenou pro silnice, představil teprve před pár měsíci a tak nikdo nečekal, že přijde i její varianta pro gravel. Navíc varianta, která se bude tak zásadně vymykat.
Přímo na rám, tedy pouze UDH
Dalo se očekávat, že pokud Sram představí nějakou další zásadní novinku, použije pro ni vlastně teprve nedávno představené rozhraní UDH. Žádná patka, zkrátka přímá montáž, což samozřejmě vyžaduje i odpovídající moderní rám. Seznam gravel kol s tímto řešením naštěstí roste a zdá se, že UDH standard žádné nepřijetí nepohřbí ani v této kategorii. Sram tak koná hlavně kvůli zjednodušení, odolnosti a maximální robustnosti. Přehazovačka nové sady RED XPLR AXS zároveň nemá seřizovací šrouby, je konstrukcí velmi blízko MTB modelům (vlastně je to úplně nová přehazovačka přímo pro třináctipastorkovou XPLR kazetu) a i kdyby se něco přihodilo, mají být jednotlivé díly vyměnitelné. Konstrukce je kompatibilní se stávajícími bateriemi AXS – vlastně jsme to nezmínili, protože to vnímáme jako zcela jasnou věc – RED XPLR AXS je bezdrátová elektrika. Znalce Sramu možná překvapí umístění baterie, protože vychází z levnějších modelů. A to je vlastně dobře, protože jde o řešení zabraňující ztrátě či vylomení.
Z technických řešení zmiňme třeba ještě technologii Magic Wheel, která udržuje řetěz v pohybu, i když do spodní kladky vniknou nečistoty. Hangerless Interface a Full Mount nástavec pak umožňují co nejpřesnější řazení.
Výhradně 1×13 jako hlavní trumf
Jedním z hlavních prvků nového systému je samozřejmě kazeta. Ta má třináct pastorků a je k dispozici pouze v jedné verzi, a to jako XPLR XG-1391. Dodejme, že rozsah je krásných 10-46 zubů. Možná vás napadne, že i kazeta si hodně bere z MTB světa. A je to tak. Blízce připomíná bikovou Sram XX. Zároveň je kompatibilní s XDR ořechy a Flattop řetězy, které najdete v současné nabídce amerického výrobce. A pokud chcete ke kazetě opravdu hodně čísel, máte je mít! Nová kazeta má pastorky s 10,11,12,13,15,17,19, 21, 24, 28, 32, 38, 46 zuby ve srovnání s 10,11,13,15,17,19, 21, 24, 28, 32, 38, 44 zuby u předchozích kazet XPLR. Váha je 288 g. Jestli však nějaké číslo vyrazí dech, je to cenovka. XPLR XG-1391 vyjde přibližně na 17 000 Kč.
Stačí jeden prst
Sada RED XPLR AXS obsahuje také ergonomicky přepracované brzdové a řadící páky, které vám možná budou povědomé. Ano, jde o totožnou variantu k nalezení i v nejnovější verzí klasických RED. Tyto páky v testech vycházejí jako produkt s velmi dobrým úchopem a tvarem, který se hodně podobá sadě GRX od Shimana. Sram páky zároveň osadil doplňkovými tlačítky s možností konfigurace. Lze si tak určit, jaké funkce AXS budete využívat nejčastěji.
připravil: Martin Kuška
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT