Když americký Specialized uvedl před lety poprvé model Status, byly ještě doby šestadvacítek a každý výrobce musel mít v nabídce minimálně jeden freeriďák. Dnes je zajímavé sledovat, jak se Status proměnil vzhledem k trendům a vývoji tratí v bikeparcích. Specialized totiž uvádí jeho zcela novou verzi se zdvihy 170 a 140 mm. Nižší zdvihy ale nebudou dostupné v Evropě. Jezdci však mohou jako malou kompenzaci využít nabídky zvolit si specifikaci 170 a ostřejší 170 DH.
Specialized Status se dost vymyká jiným kolům od velkého “S”. Nemá sofistikovaná řešení, nesnaží se předbíhat konkurenci. Je to od svého počátku vlastně poměrně skromné kolo – jednoduché, zaměřené na jezdce. A také cenově velmi zajímavé, což jiné “Spešly” často vůbec nedokáží a spadají tak do prémiové produkce. Dnes představený Status 2 svoji pozici vůbec neboří. Naopak. Aktualizuje to, co bylo potřeba modernizovat, a zachovává vzezření, které si jezdci oblíbili. V nové rodině Statusů jsou také dvě mini-mullet kola (27,5″/26″), nazývaná Status Zero. Komplet je zaměřen na odolnost a prvotřídní odpružení bez ohledu na to, jakou verzi zvolíte.
Zaměřeno na hravou geometrii
Status 2 má být především právě o geometrii. Tým Ride Dynamics spadající pod Specialized si dal velmi záležet na kinematice odpružení a vyladil geometrii tak, aby vzniklo svižné, hravé kolo, které je doma jak na technickém singletracku, tak při zdolávání bikeparku. Snaha byla zachovat velmi krátkou zadní stavbu (436 – 441 mm dle velikosti rámu), díky níž má jít kolo snadno do zatáček a do vzduchu. Zadní stavba vždy pojímá 27,5″ kolo, protože Status 2 je ve všech svých verzích mullet. Kvůli změnám v geometrii se moc nemusel měnit vzhled kola. Jen hlavní čep byl posunut trochu nahoru, jinak je silueta téměř totožná. A něco k číslům… Velikost rámu S4 (jinak tedy přibližně L) má úhel hlavy 64°, sedlový úhel 77°, reach 495 mm či rozvor 1275 mm. Některá čísla se však mírně mění s ohledem na to, jak použijete flip-chip. Ano, Status 2 tímto navazuje na nový Stumpjumper.
Rám i pro dobrodružné děti
Jak jsme již zmínili, Status zůstává věrný hliníku a ani nejdražší specifikace na tom nic nemění. Slitina zvaná M5 je prověřeným materiálem. Aktualizované kolo je o něco robustnější a že jde o slitinu se nesnaží nijak maskovat – svary jsou viditelné. Samozřejmostí je vnitřní vedení kabelů, které však neexperimentuje s žádným svedením hadic do představce či hlavového složení. Zde jde jako u předchůdce vše do rámu. Kromě čtyřech velikostí ale přichází ještě nová velikost S0, tedy Status 2 Zero. Tohle kolo je určeno pro jezdce s výškou pod 152 cm a nabízí všechny výhody větších rámů. Na míru je však vyladěna kinematika odpružení, specifická pro lehké jezdce.
Přechod na jiné komponenty
S novinkou přichází také pozměněná skladba komponentů. Specialized se snaží udělat Status 2 schopnějším kolem hlavně díky pořádně účinným brzdám, proto dříve používané SRAM Code R vyměnil za TRP Trail-Evo známé lepší modulací a celkovým výkonem. Bikeparková verze DH nemá teleskopickou sedlovku, ale všechny jiné specifikace ano, a to s vyšším zdvihem, tedy 170 mm místo předchozích 150 mm. Přechod se také odehrál co se pohonu týče. Nově se Status 2 spoléhá hlavně na odolné Shimano Deore, tedy kromě verze DH, která má pouze sedm převodů v režii SRAM GX DH. Pro sjezd a bikepark však není potřeba více a ušetřené gramy se počítají. Novinkou jsou také nově tvarované hliníkové ráfky Roval, které mají být odolnější proti promáčknutí. A zmiňme ještě dvoukorunku DH verze. Jde o Boxxer Select se zdvihem 180 mm. Tu doplňuje pružinový tlumič Super Deluxe Select s nastavením HBO.
připravil: Martin Kuška
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT