Na silnici i do lehkého terénu: Canyon Endurace CF SLX 8 Di2

4.8.2024
Potřebuji nové kolo a první, na co narazím, jsou škatulky s nutností se vyhranit. Nechci nikam patřit, nechat se omezovat zaměřením, nebo příslušností k nějaké „kastě“, kde panují pravidla a jejich překročení se rovná zradě. Chci od všeho něco a současně není mým posláním nechat se něčím omezovat. Je to hodně smělá myšlenka? Nikoli, tedy pokud se zahledíte do nabídky německého Canyonu. Zde jsou totiž modely, kterým není žádná výzva dost velká, aby se ji nepokusily překonat.

 

 

A k přesně takovým patří i model CF SLX z řady Endurance. Zařazení do kategorie s sebou přináší hlavně benefity, které by měly podpořit přání svého uživatele. Vyšší hlava a kratší posed mají za úkol zajistit takový úhel sklonu zad, aby si jezdec nepřipadal jako v pozici supermana. To ale není zdaleka vše, čím bude kolo útočit na vaše smysly. Kvalitní karbonový základ, kde není třeba se zaobírat cestami jednotlivých uhlíkových vláken, ale stačí přijmout fakt, že úroveň SLX patří k tomu nejlepšímu, co si od této značky můžete přát.

 

 

Při skenování základu nelze přehlédnout, že se tvůrci hodně zaměřili na aerodynamiku. Je to mantra dneška – vytvořit kolo, které bude lehké, svižné a současně bude vzduchem projíždět jako nůž máslem. Toto je tedy další ze snah o zhmotnění takové myšlenky, a to navzdory faktu, že kolo není určeno specialistům pro boj s časem. Ale kdo by vlastně očekával jiný závěr od stroje, který má možnost se inspirovat u osvědčených řad Ultimate a Aeroad. Pokud jsou navíc přizváni do spolupráce odborníci na aerodynamiku ze Swiss Side (značka dodává kupříkladu zapletené sety týmu Decathlon Ag2r La Mondiale), můžete očekávat velké věci.

 

 

BYTELNÉ ZÁKLADY

Kromě teoretických vlastností, které jsou vám předkládány z manuálů, můžete řadu specifik odhadnout i z tvarování základu. Ve chvíli, kdy se podíváte pod sebe a zhodnotíte šíři středového pouzdra, bude nadmíru jasné, že tudy cesta zmaru pro vkládanou energii nepovede. A dost podobně tomu bude i u ostatních součástí spodku kola. Zde Canyon viditelně materiálem nešetřil. A proč by vlastně měl, když se nadprůměrná tuhost při záběru v praxi již tolikrát osvědčila.

 

 

Dost podobně je tomu při očekávaném tvarování hlavové partie, kde se všechny kabely, v tomto případě jen hadice hydrauliky, ukryjí do nitra rámu a k vidění jsou až na konci své cesty k pákám, těsně před zanořením do jejich těla.

 

 

Totéž platí pro řazení, i když kabely z baterie identifikujeme jen na posledních pár centimetrech před měniči. Za pohledovou čistotu si kolo zasluhuje plný počet bodů stejně jako za doplnění o kombo kokpitu CP0018 patřící k naprosto ojedinělým konstrukčním počinům. Nabízí totiž možnost úpravy šířky řídítek v rozsahu dvou centimetrů na každé straně. Ona je vlastně tato konstrukce velmi praktická i z pohledu přepravy kola, nemusíte hýbat s nastavením představce, jen „odpojíte křídla“. A pak je tu malý „zázrak“ navyšující komfort, a to dělená sedlovka Canyon S15 VCLS 2.0 CF, což můžete v překladu popsat jako čtvrt kila prachového peří. Její vertikální pohyb v rozsahu dvou centimetrů se dá označit jako největší poddajnost v možnostech klasické sedlovky, navíc je podpořena i výrazným příčným zploštěním dolní poloviny sedlové trubky, která by tento efekt měla ještě zvýraznit.

 

 

Zmiňme i to, co stroj odlišuje od top závodní produkce asi nejvíce. Tím je „nákupní košík“ v horní rámové trubce. Pod víčkem zde naleznete neoprénový rukáv, zcela ideálně tvarovaný pro umístění malého multiklíče, CO2 bombičky a montpák. Podobnou úpravu jsme ale v minulosti viděli i na závodních modelech konkurenčních značek, proč tedy nevnímat toto využití vnitřního prostoru jako praktické.

 

 

JAKO VČELÍ ROJ

Jemné zabzučení je průvodní jev elektronického řazení, které pro testovaný stroj dodalo Shimano v úrovni Ultegra Di2. Co se týče převodů, přední kombinace 52/36 zubů ve spolupráci s kazetou s nejmenším 11zubovým pastorkem jsou velmi účinným nářadím pro zdolávání sportovních výzev. Když už se zmiňujeme o možném sportovním zaměření, vězte, že součástí levé kliky je i měřič výkonu 4iii Precision. Dalším z doplňků, který nenechá prostor pochybám, je zapletený set z produkce DT Swiss postavený na středně vysokých karbonových ráfcích, v jehož popisu naleznete informaci, že jde o lehká, odolná a nadprůměrně rychlá kola. Ta jsou oblečena do obutí Pro One z produkce Schwalbe, které stejně jako ráfky dokáže nabídnout možnost přestavby na bezduše, tedy nezanedbatelný další posun v oblasti pohodlí.

 

 

SPOKOJENĚ, ALE SVIŽNĚ

Vyšší přední část, to je fakt, který vás zaujme na první pohled. Záda starého závodníka si v sedle tohoto rychlíka budou muset chvíli zvykat na nový úhel sklonu páteře, všichni ostatní si budou pochvalovat velmi snadné ovládání a spolu s menším našponováním rukou i velmi komfortní usazení. Tuto spokojenost ještě vylepšuje sedlovka VCLS, které stačí i sebemenší impulz a ve snaze vašim bedrům maximálně odlehčit se rozvlní. A takové vjemy si rád užije každý silničář. Předek tedy okamžitě míří na úseky, kde se po frézování asfaltu ještě ani neusadil prach. V jiném případě by rachocení kamenů pod vzorkem pneumatik následovaly stavy dělníka se sbíječkou, ale v sedle Canyonu jsou všechny nerovnosti velmi slušně vyžehleny. Ostatně sedlovka v boji s otřesy není zdaleka sama, pláště Schwalbe v šíři 30 mm také dost odfiltrují a pokud se ruce opírají o širokou horní plochu řídítek, ucelený obrázek maximálního pohodlí je kompletní.

 

 

Ještě chvíle přemýšlení o kolik dalších kladných bodů bychom dokázali toto hodnocení vylepšit v případě tmelu v pláštích namísto duší, a už následují další výzvy. To, že stroj opravdu nepatří jen do rukou milovníků ležérního tempa, potvrzuje i wattmetr v levé klice, a tak nejednou oko sklouzává z okolní krajiny na hodnoty výkonu. Že takový pohled přímo svádí k hře s jejich vylepšováním, je celkem jasné. Elektrická Ultegra neumí nabídnout jinou než stoprocentní funkci a pokud si při tom trochu pohrajete s aplikací pro ovládání řazení, můžete přestat myslet na to, kdy je potřeba sáhnout na levou páku pro změnu převodníků, systém přebere tuto zodpovědnost za vás.

 

 

VE VÍRU VÁŠNĚ

Jak snadno člověk zapomene na realitu, když se může nechat rozmazlovat všemi výdobytky techniky, kde chybí snad jen umělá inteligence, která by za něj šlapala do pedálů. Ale to by nebylo ono, zejména když se lze opájet naprosto ukázkovou ovladatelností, kde jsou reakce na svalové stahy rukou ve snaze o korekci směru plněny s rychlostí blesku. Tato vlastnost však neotupí ani vrozený pud dravce, stačí párkrát mocně zabrat do pedálů a spolu s hodnotami výkonu na computeru kolo vystřelí kupředu jako z praku. Ono není divu, když se lze opřít o nadprůměrně tuhý rám a spolu s ním přenášet sílu na karbonová kola. Opojný hukot větru ve skráních nedopřává klidu, tohle vás baví, nechcete zpomalit a současně není vaše maximální úsilí provázeno torturou pro sedací partie nebo ramena.

 

 

Jasně, radost může trochu kalit fakt, že posed nepatří právě k nejdelším a poskládat se do aerodynamické pozice vyžaduje lepší ohebnost páteře. Nemůžete mít ale všechno, nějaký kompromis musí tento model od řady Aeroad odlišit. A tak se zase trochu narovnejte a spolu s lepším rozhledem po krajině přemýšlejte o dalších krásách života.

Připravil: Eda Pinkava

Foto: Jaroslav Svoboda


TECHBOX

  • materiál rámu karbon Canyon Endurace CF SLX Disc
  • vidlice Canyon FK0129 CF Disc kónický sloupek 1 1/8–1,5“
  • zapletená kola DT Swiss ERC 1400 Dicut, pláště Schwalbe Pro One TLE, 30 mm, hmotnost kol 1240/1730 g (P/Z, včetně kotoučů 160/160 P/Z, plášťů, duší a kazety), hmotnost plášťů/duší 330/130 g
  • sada Shimano Ultegra Di2 (12 rychlostí, kazeta 11–34 zubů)
  • kliky Shimano Ultegra 4iiii Precision Powermeter (převodníky 52/36 zubů)
  • doplňky kombo představec/řídítka Canyon CP0018 Aerocockpit (110/400-440 mm), sedlovka Factor Canyon S15 VCLS 2.0 CF (27,2 mm), sedlo Fizik Tempo Argo R3 (ližiny titan)
  • velikosti 402, 432, 462, 492, 522, 552, 582, 612 mm
  • hmotnost 8,17 kg (velikost 582 mm, bez pedálů)
  • cena 127 799 Kč

web produktu

 

další modely z řady Endurance CF SLX

  • 7 AXS – 98 299 Kč
  • 8 Di2 (jiná zapletená kola a pláště) – 107 999 Kč
  • 7 Di2 – 110 599 Kč
  • 8 AXS Aero – 134 999 Kč

 


FOTOGALERIE

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu