Britský jelen letos přiváží z ostrovů nový e-bike, který míří do kategorie lehkých sportovních e-MTB se středně výkonným motorem. Připočteme-li, že tento model je navíc osazen prémiovými komponenty, z nichž některé na sériových kolech tak často nevídáme, vychází nám velmi ambiciózní a zajímavé kolo. Seznamte se, Whyte Elyte 150 Works je tu.
TEST Whyte Elyte 150 Works
Co vlastně definuje moderní e-bike? Z mého pohledu je to moderní geometrie, nízká hmotnost a dostatečný výkon motoru. Tyto parametry totiž zásadně ovlivňují jízdní vlastnosti. Je ELyte 150 moderní e-bike? Jednoznačně! Podle hodnot geometrie kolo zapadá mezi současné allmountainové biky a váží krásných 19,8 kg (u XC/trail verze 140 uvádí výrobce hmotnost dokonce 16,4 kg).
Velký rozvor 1272,6 mm, dlouhý reach 481 mm a úhel hlavové trubky 64,6° slibují dobrou stabilitu ve vyšších rychlostech. Tomu odpovídá i nezvykle dlouhá zadní stavba 450,4 mm. Zajímavá je i relativně vysoká hodnota stack 652,3 mm a hodně vzpřímená sedlová trubka (77,1°). Vzpřímený posed posílí ovladatelnost a zefektivní šlapání v prudkých stoupáních. Pro all mountain hrají i zdvihy, které jsou 150 mm vpředu a 142 mm vzadu.
Pozornému oku neunikne systém odpružení zadní stavby, klasický čtyřčep s uchycením tlumiče k horní rámové trubce. Díky tomu je uvnitř rámového trojúhelníku dostatek prostoru pro přídavnou baterii i pro adaptér systému Fidlock, třeba na láhev.
Excentrické matice, flip chipy, pro ladění geometrie jsou dnes běžným standardem, proto ani zde taková možnost nechybí. Jenže změna není otázkou dvou šroubů. Whyte si jde vlastní cestou, která se nazývá Shape.it a umisťuje flip chip do podkovy u čepu tlumiče. Výhodou je, že průběh odpružení zadní stavby zůstává zachován. Nevýhodou pak nutná demontáž tlumiče i s podkovou. Biker si tak nastaví polohu, která mu vyhovuje, a málokdy se rozhodne ji měnit.
Nízká hmotnost a dostatečný výkon? Ano, nová řada motorů Bosch Performance Line SX byla vyvinuta pro sportovně laděné lehké kategorie e-MTB, e-gravel a e-urban. Kola, která preferují nižší hmotnost před výkonem. Výsledkem je motor o hmotnosti pouhé 2 kg s krouticím momentem 55 Nm a maximálním výkonem 600 W. Oproti standardní sportovní řadě CX je lehčí o téměř 1 kg, ale přišel o 30 Nm krouticího momentu. Tím se výrazně mění projev motoru při jízdě, ale o tom později.
Nejen u motoru se hledala úspora hmotnosti. Také baterie prošla redukční dietou. CompactTube 400 s kapacitou 11,1 Ah (cca 400 Wh) váží 2 kg a je umístěna uvnitř spodní rámové trubky. Vyndat ji lze pouze po demontáži motoru. Součástí e-biku je i přídavný akumulátor PowerMore 250, který je zacvaknut v držáku nad motorem. Přidává dalších 6,7 Ah (cca 250 Wh). Ke kolu se připojuje přes nabíjecí port umístěný na sedlové trubce. Díky tomu, že ústí dovnitř rámového trojúhelníku, propojovací kabel během jízdy nepřekáží. Výhodou je, že tuto baterii lze snadno vyjmout. Sice tím klesne dojezd, ale současně i hmotnost o 1,5 kg. Menší nepříjemností je skutečnost, že obě baterie je potřeba nabíjet zvlášť. Kolo se dobíjí pomocí již zmíněného portu, přičemž přiložené nabíječce 4A Charger trvá nabití na plnou kapacitu asi tři hodiny. Podobný čas potřebuje i přídavný akumulátor.
Mozkem celého systému je řídicí jednotka System Controller integrovaná do horní rámové trubky. Obepíná ji gumová manžeta, která zajišťuje, aby se do rámu nedostala voda. Provedení řídicí jednotky je velmi minimalistické. Skládá se ze dvou tlačítek a dvou LED ukazatelů. Horním tlačítkem se zapíná a vypíná celý systém, spodním pak přepínají jednotlivé režimy. Mezi tlačítky je stupnice znázorňující stav nabití baterie a nad horním tlačítkem barevná kontrolka signalizující zvolený jízdní režim.
Pro absolutní a extra snadnou kontrolu nad e-pohonem během jízdy je vedle levého gripu umístěno bezdrátové ovládání Mini Remote. Pomocí dvou tlačítek spojených do kolébky lze snadno přepínat mezi režimy a v případě nutnosti je možné dlouhým stiskem spodního tlačítka aktivovat asistenci při tlačení. Ta se hodí v prudkém náročném terénu, kde není možné jet v sedle. Na rozdíl od robustního provedení řídicí jednotky působí ovládání fórově. Tlačítka nejsou uzavřena v gumovém pouzdře, takže jejich mechanizmus trpí při každém kontaktu s bahnem. Divím se, že Bosch nezvolil klasická gumová tlačítka, která jsou bahnuvzdorná.
Vlastně ještě jednu drobnost zbývá doplnit. Magnet pro měření rychlosti, nezbytná součást elektrického pohonu. Aby se eliminovaly zbytečné kabely, je umístěn na ventilku zadního kola a jeho pohyb snímá přímo motor.
Nejen elektropohonem ELyte je živen. Klasické mechanické zpřevodování zde zastupuje bezdrátový systém Sram Transmission (T-Type) v řadě X0. Celé ústrojí je laděné do černé s jemnými stříbrnými prvky, což působí famózně. Standardní 12pastorkovou kazetu Eagle s rozsahem 10–52 zubů doplňuje ocelový převodník T-Type s 36 zuby a dohromady je spojuje černý flattop řetěz. Jedinou výjimkou jsou použité kliky. Zde se Whyte projevil jako správný patriot a sáhl po hliníkových CNC frézovaných klikách Hope o délce pouhých 155 mm. Samozřejmě v černé barvě, aby ladily se zbytkem pohonu.
O řazení se stará dvoutlačítkový ovladač AXS Pod Controller. Ten funguje jako všechny prvky z bezdrátové rodiny AXS. Po spárování s mobilem lze individuálně nastavit funkce jednotlivých tlačítek. Jen s naladěním ergonomie na svou ruku jsem měl potíž. Pod má univerzální symetrickou objímku, takže ji lze použít jak vlevo, tak vpravo. Nicméně fixní je natočení Podu vzhledem ke gripu. Mám zkušenosti se všemi třemi typy bikových ovládačů AXS a tvarově mi nejvíce sedí původní AXS Controller. Zde použitý Pod považuji za nejméně povedenou variantu. Naštěstí jsou jednotlivé prvky vzájemně zaměnitelné, takže je snadné spárovat jakýkoliv ovladač s libovolnou přehazovačkou.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Během ježdění na ELytu jsem přemýšlel, jestli původní myšlenka vzniku systému T-Type nevzešla pro použití s e-biky. Jedním z hlavních cílů celého systému je řazení v záběru. Sram dokonce tvrdí, že čím větší záběr, tím snáze pohon přeřadí. To by přesně sedělo na elektrokola. Nehledě na sílu motoru, řazení funguje hladce a celé ústrojí méně trpí. A to i v situacích, kdy motor a jezdec jedou na plné obrátky.
Pohodlí jako v bavlnce. Již jsem uvedl, že na kole byly použity prémiové komponenty. Nikoho tudíž nepřekvapí vidlice Fox Float 36 Factory se zlatýma vnitřníma nohama, tlumicí patronou Grip2 a mořem možností nastavení. Patrona Grip2 totiž umožňuje nastavení nejen vysoko- a nízkorychlostní komprese, ale i vysoko- a nízkorychlostního odskoku. Když k tomu připočtu ještě regulaci tlaku ve vzduchové komoře, vychází mi do puntíku vyladěné kolo. Vidlici nechybí ani vyrovnávací ventily na zadní straně nohou, které pouhým stiskem srovnají tlak uvnitř nohou s atmosférickým a zajistí tak hladký chod po celou dobu ježdění. Novinkou je i použití „plovoucí“ pevné osy, která eliminuje výrobní diference mezi vidlicí a nábojem a opět zlepší chod vidlice.
Tlumič by neměl zaostávat za vidlicí. Fox Float X rozhodně nezaostává. Dvoupolohový vzduchový tlumič s nastavením nízkorychlostní komprese a odskoku perfektně funguje se zadní stavbou. Přídavná „piggyback“ komora zvětšuje objem oleje v tlumiči a zvyšuje tím jeho citlivost. Bike výborně reaguje na překážky libovolné velikosti a tlumí je tak, aby kolo co nejméně odskakovalo.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Luxus kombinovaný s národní hrdostí. Tak by se dala s nadsázkou nazvat volba ostatních komponentů. Nejen po klikách, ale hlavně po brzdách sáhli konstruktéři z Whyte do nabídky ostrovní firmy Hope. Jednak kvůli použití na e-biku a jednak kvůli zaměření kola byla volba celkem jasná. A to čtyřpístkové Hope Tech 4 V4 s dělenými kotouči o průměru 200 mm. Tyto brzdy by se daly označit za umělecké dílo. Třmen je vyfrézován z jednoho kusu hliníku. U páky je možné nastavit dosah pák a modulaci brzdné síly. Navíc si je lze barevně zkombinovat podle svých představ. V tomto případě opět zvítězila černá barva.
Dalším netradičním prvkem je teleskopická sedlovka s nastavitelnou výškou zdvihu. Ten se pohybuje v rozmezí 170–200 mm. Důvodem je možnost úpravy zdvihu tam, kde to neumožňuje rám. Změna zdvihu je velmi rychlá. Stačí povolit převlečnou matici a nastavit speciálně upravenou vložku podle vyznačených hodnot. Pokud to nemá vliv na životnost sedlovky, je to zajímavá vychytávka. Chod sedlovky je rychlý, hladký a po celou dobu ježdění se neprojevila typická torzní vůle. Pomyslné body jí sráží jen ovládací páčka. Její sklon není ideálně „na palec“ a biker musí zpočátku vyvinout více síly, aby se sedlovka takzvaně „odlepila“.
A jaká je jízda na Whyte ELyte? Návyková! A není to kvůli motoru, ale kvůli jízdním vlastnostem. Lehké elektrokolo dnes postaví kdekdo. ELyte jde mnohem dál. V rychlých sjezdech drží stopu stabilní dlouhý rozvor, podpořený vyšší hmotností kola. Současně si zachovává na e-bike nezvyklou hravost v nižších rychlostech. Odpružení je vyladěné k pohodlné jízdě. Polyká malé překážky bez zbytečného pohupování a u těch větších si sáhne více do zdvihu, který využívá v celém rozsahu. Až na samém konci se projevuje progresivněji a zabrání jít na doraz.
Jak jsem již uvedl, projev motoru je díky nižšímu krouticímu momentu jiný než u běžných e-biků. Tam hlavní roli většinou přebírá torzní senzor. Čím větší silou šlapu do pedálů, tím více motor zabírá. Motor SX je nastaven tak, že řídicím faktorem je kadence, proto jen 155 mm dlouhé kliky. Čím vyšší kadencí šlapu, tím více mi motor pomáhá. Jízda na tomto lehkém e-biku se tak blíží normálním biku. Systém funguje parádně téměř v každém terénu. Jen opravdu prudké výjezdy jsou problém, protože nohám dochází převody a nemohou rychleji točit klikami. Tím klesá i podpora motoru a nejednou se mi stalo, že jsem musel vzít zavděk asistenčním režimem při tlačení. Musím však dodat, že na běžném biku bych se v takovém kopci vůbec nechytal.
Největší zábava ovšem nastává, jakmile se kopec otočí. Stabilita, se kterou kolo vládne ve vysokých rychlostech, je těžce nakažlivá. Opakovaně si projíždím zajímavé pasáže a zkouším je najíždět pokaždé trochu jinak. Energie mám k tomu dostatek. A podporu ze strany brzd a zapletených karbonových kol s obutím od Maxxisu také. Naprosto to splňuje má slova o all mountain biku. Whyte ELyte 150 Works je doma v divoké přírodě.
Kam až se dá na jedno nabití dojet? Velmi jednoduchá a častá otázka, na kterou je obtížné najít správnou odpověď. Faktorů, které dojezd ovlivňují, je nespočet. Bike jsem testoval v hornatém terénu a většinou na maximální výkon. S připojeným přídavným akumulátorem jsem ujel 60 km s převýšením okolo 1200 m. A to jsem si režim Turbo ještě naladil na maximální výkon a podporu. V méně kopcovitém terénu a s jiným jízdním režimem bych klidně zvládl ujet i dvojnásobek na jedno nabití. A to není vůbec špatná hodnota. Jakmile kapacita baterie klesne pod 30 %, motor lehce zvadne. Síly má sice stále dost, ale poklesne mu dynamika.
Ještě bych měl uvést na pravou míru celkovou hmotnost – 19,8 kg odpovídá kolu bez přídavné baterie. Ta je součástí dodávky, ale pokud se nasadí na kolo, zvýší se jeho hmotnost o 1,5 kg.
Těžko se mi s kolem loučilo. Sice preferuji klasické biky, ale pokud bych se poohlížel po nějakém e-biku, tak po takovém, jako je ELyte 150. Baví mě jeho rozmanitost. Ať už je to balancování při prudkém výjezdu, kličkování na trailech nebo rychlý sjezd lesem. Vždy si užívám nesmírnou zábavu. Tenhle e-bike musejí milovat i zapřisáhlí odpůrci elektrokol. Evidentně právem získal v Británii ocenění nejlepšího lehkého e-biku roku.
Text a foto: Matěj Stejskal
TECHBOX
- rám Uni-directional carbon, boostová osa 12×148 mm, UDH patka
- tlumič Fox Float X Factory, EVOL
- vidlice Fox Float 36 Factory, tlumicí patrona Grip2, boostová osa 15×110 mm
- zdvihy (P/Z) 150/142 mm
- řazení/přehazovačka Sram AXS Pod/Sram X0 T-Type AXS (1×12)
- kazeta Sram XS 1295, T-Type (10–52 zubů)
- kliky Hope E-Bike Cranks, délka 155 mm (převodník 36 zubů pro řazení T-Type)
- brzdy Hope Tech4 V4, čtyřpístkové (kotouče Hope Vented Rotor 200/200 mm)
- zapletená kola ráfky Whyte TeXtreme Innerga, karbon, 28/32 děr (P/Z), vnitřní šířka 29 mm; náboje Hope Pro 5
- pláště (P/Z) Maxxis Minion DHF, EXO TR MaxxGrip, 29×2,5“/Maxxis Dissector, EXO+ TR MaxxTerra, 29×2,4“ (v zadním kole je standardně montována ochranná vložka CushCore, aby ochránila karbonový ráfek – kolo je dodávané na bezduších)
- teleskopická sedlovka Whyte drop.it II Adjust, průměr 30,9 mm, nastavitelný zdvih 170–200 mm
- sedlo Fizik Terra Aidon
- řídítka Race Face Next R, karbon, průměr 35 mm, šířka 800 mm, zdvih 20 mm
- představec Whyte Trail full CNC, délka 32 mm
- hmotnost 19,76 kg (vel. L, bez pedálů, bez přídavné baterie)
- hmotnost kol (P/Z) 2365/3145 g (včetně kazety, kotoučů, plášťů, bez pevných os)
- cena 259 976 Kč
POHON
Lehké e-biky vyžadují lehký pohon. Motor Bosch Performance Line SX je nejlehčí v nabídce firmy, a přesto si zachovává dostatek výkonu. Kompaktní a lehká je i integrovaná baterie CompactTube 400. Komu by kapacita nestačila, stačí si připnout přídavný akumulátor a energie má dostatek na celý den.
BRZDY
Designovou i funkční lahůdkou jsou brzdy Hope Tech 4 V4. CNC díly, snadné individuální nastavení a nezměrné množství brzdného výkonu. Dělené kotouče se nikdy nepřehřejí, a navíc na biku skvěle vypadají.
OCHRANA MOTORU A RÁMU
Whyte počítá s tvrdším zacházením, proto motor ochránil před přímým zásahem poctivým hliníkovým plátem upevněným na spodní straně. Ten plynule přechází do silného gumového profilu chránícího rám.
ZAPLETENÁ KOLA
Ani v případě kol nesáhli konstruktéři po hotovém setu, ale raději zkombinovali náboje Hope a karbonové ráfky Whyte TeXtreme. Výsledkem jsou lehká robustní zapletená kola v bezdušovém provedení, připravená na pořádný terén.
UDH A SRAM TRANSMISSION
V roce 2019 představil americký Sram nový standard uchycení přehazovačky UDH (Universal Derraileur Hanger). Smyslem bylo sjednotit patky rámů. Na tento standard začali postupně přecházet jednotliví výrobci kol. Málokdo tehdy tušil, že si Sram připravuje živnou půdu pro svůj revoluční systém řazení. V březnu 2023 tak spatřil světlo světa pohon s názvem Transmission (zkráceně T-Type), který je díky UDH přímo nasazen na zadní osu. T-Type naplno využívá prověřené technologie Eagle a bezdrátové AXS. Navíc profituje z přímého upevnění, které je výrazně tužší než dřívější patky a přehazovačky tolik nevyčnívají do strany. Zdaleka nejdůležitější novinkou je řazení v záběru. Řetěz skáče mezi pastorky hladce nehledě na sílu v pedálech. A stejně tak tomu je i při maximálním záběru motoru e-biku.
FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT