Canyon Grail druhé generace – konec dvouplošníku

12.10.2023
První generace Canyonu Grail byla uvedena v roce 2018. Specifickými řídítky vyvolala velký ohlas – po dlouhé době se někdo dotkl zdánlivě neměnného. A protože má svoje odslouženo, nahradí ji generace druhá. Svatý grál gravelu v podání německého výrobce přinese více rychlosti, aerodynamiky, úložného prostoru i zajímavého osazení. Jaký je nový Grail a v jakých specifikacích bude k dispozici? Čtěte dál…

 

Cílem nové generace Grailu bylo dle Canyonu vytvořit kolo, které má pokryty všechny potřeby jezdce. Kolo, které bude rychlé tam, kde chcete, odolné, když potřebujete a přizpůsobivé, například, když se rozhodnete pro bikepacking nebo vytrvalostní závod. Dle toho bude nový Grail dostupný ve specifikacích CFR, CF SLX a CF SL.

 

 

Aerodynamika a testování v tunelu

Zaznamenali jste letošní výsledek Petra Vakoče na SBT GRVL 2023? Pro druhé místo si domácí závodník dojel právě na novém Grailu. A Canyon je přesvědčen, že za to kromě svého výkonu vděčí mimo jiné právě aerodynamicky efektivnímu nastavení kola. Pro pochybovače dodává, že aero je ve gravelu 100% věc.

Pro zvýšení aerodynamiky udělal Canyon hned několik věcí. Jednou a tou hlavní, jsou samotné tvary trubek a třeba také profil sedlovky, která získává dnes stále populárnější průřez ve tvaru písmene D. Ostatně, pokud znáte na aerodynamiku velmi zaměřený silniční model Canyon Ultimate, budou vám tvary Grailu velmi povědomé. Ano – odsud si nový gravel bere největší inspiraci. Svoje dělají také integrované kabely a pro zmenšení přední plochy Canyon již nepoužil Double Decker řídítka (berany s dvojitou příčkou), ale plochá Double Drop řídítka. Výsledky? Canyon uvádí, že při testování v tunelu nový Grail ušetří významných 9,1 wattu při 45  km/h, než tomu bylo u předchůdce.

 

 

 

Komplexní úložná řešení

Aero Load System nemá být pouze dalším z úložných systémů. Podle výrobce jde o prvek, který dělá gravel Grail nejen praktičtějším, ale také rychlejším. Odkazuje opět na testování v tunelu, kde bylo zjištěno, že jeden z úložných prvků, v předním trojúhelníku integrovaná brašna nazvaná Load Fidlock Quickloader, dokáže zklidnit proudění vzduchu, procházející kolem hlavové trubky dál kolem rámu. Druhým úložným prvkem je pak prostor ve spodní rámovce, nazvaný Load Down Tube Storage. Pojme sadu na opravu defektu, multiklíč od Canyonu a je umístěn tak, aby nepřekážel držáku na košík.

 

 

Ikonická dvouplošná řídítka nahrazují řídítka Double Drop

Snadno zapamatovatelné se staly gravely Canyon díky speciálně koncipovaným řídítkům Double Decker. Nový Grail jich však nevyužívá a místo nich se spoléhá na tradičněji střižené berany Double Drop. Ty jsou designované tak, že mají snížit tlak na zápěstní klouby a udržet lokty těsněji u těla. Výrobce je velmi pyšný na jejich ergonomické vlastnosti. Řídítka jsou spojena s představcem v jeden celek a slouží zároveň jako platforma pro řadu příslušenství, od computerů po držáky telefonu a triatlonovou úpravu kokpitu.

 

 

Grail a změny jeho rámu

Už první Grail byl dle výrobce skvěle ovladatelným kolem. Canyon však chtěl jít ještě dál. U testovacího prototypu nazvaného “Frankenstein” bylo sáhnuto do geometrie ve prospěch vyšší stability při rychlém projíždění nerovného terénu. Výsledkem u produkční verze je tak uvolněnější úhel hlavy (71,5° u všech velikostí), díky kterému rozvor narostl o 27 mm. Zadní stavba má 425 mm, reach je u vel. M 411 mm a rozvor čítá 1057 mm. Po provedených úpravách má být navíc hmotnost jezdce lépe rozdělena mezi přední a zadní kolo. Rámy jsou napříč novou řadou Grail vybaveny novou D-Shape sedlovkou SP0072 Comfortpost. Ta je dokonce o několik gramů lehčí než S15 VCLS 2.0 sedlovka na silničním modelu Ultimate.

 

 

Možnosti konfigurace

Nový Grail si bude moci jezdec osadit doslova čím se mu zlíbí. Canyon slibuje velmi rychlou montáž či demontáž blatníků, třeba těch vlastních, pojmenovaných Defend Fast Fenders, které pokryjí odletující vodu a nečistoty až od 42 mm širokých plášťů. Rám gravelové novinky lze osadit až třemi košíky na láhve pro dodatečnou hydrataci, vidlici zase speciálními návleky, kdy každý uveze až 3kg zátěž.

 

 

připravil: Martin Kuška

 

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu