TEST: Canyon Lux

6.7.2023
Skoro přesně před rokem jsme mohli otestovat nový model Canyon Lux přímo při návštěvě továrny na zážitky v Koblensu, sídle firmy, a pak jej ještě měsíc honit u nás v ČR na domácích trailech. Rok se s rokem sešel a nám se naskytla možnost tohle krásné kolo potrápit v dlouhodobém testu. Vítejte u jeho prvního dějství.

 

Dlouhodobý test na rozdíl od těch běžných přináší více možností. „Náš“ bike tak čeká nejen běžná prověrka v jeho sériové podobě, jen opepřená citelně větším množstvím kilometrů, ale výhledově bychom chtěli stroj zkusit upravit, doladit k obrazu svému – dovybavit jej například teleskopickou sedlovkou, vyměnit některé drobnosti a podobně. Třeba ale taky narazíme na to, že na tomhle kole už není co vylepšovat. Uvidíme.

Testovaný Lux je identický bráška biku, který jsme měli pod zadkem vloni, od té doby jsme ostatně myšlenku na delší vztah nosili v hlavě, jen den výroby se liší. A tak si užíváme vůni nového stroje vyjmutého z krabice. Abychom vám lehce osvěžili paměť, představíme si zásadní změny oproti předchozí generaci. Nový Lux je bike s moderní geometrií, která je připravena útočit na přední místa na maratonských kruzích i dalších kláních. Hlavová trubka je položená o 1,5° více na 68,5°, sedlová trubka naopak postavená (75°), hodnota reach je větší, sloping horní rámové trubky výraznější a významně větší je progresivita pružení, za níž stojí nová kinematika odpružení. Veliká změna pak přišla u hmotnosti rámu – nyní klesla k 1500 g. Úspory byly možné díky jinému materiálu i technologii zpracování kompozitu, ale i třeba díky použitým ložiskům CeramicSpeed v čepech zadního odpružení.

 

 

VSTUPNÍ TEST

Honem ale k prvním kilometrům v sedle. Canyon má dar stavět kola, která sednou do ruky na první dobrou. Žádné specifikum, žádná záludnost. Po zkušenostech z minulého testu jen posouvám řízení téměř dolů, do nejnižší pozice, lehce měním pozici brzdových pák, a vzhledem k tomu, že je celé kolo obdařeno sadou Shimano XTR, jen lehce dolaďuji seřízení řazení. Toť vše. Záměrně jsme vybrali kolo s mechanickým ovládáním. A proč? Elektrika je skvělá, to rozhodně. Je skvělá, když funguje. Ale je drahá. Na několikadenních maratonech, kde chceme bike taky prověřovat, nechceme řešit, kde nabít baterie či třeba jak řešit poničené ramínko.

Nastavení tlumicích jednotek ladíme napoprvé vpředu pomocí tabulky z vidlice a tlumič na ponor 25 %. Rychlost odskoku pomalejší, nižší tlak do pneumatik, které rovnou nazouváme bezdušově.

První pocity z jízdy oprašují pocity rok staré. Rychlé, stabilní a stejně tak i zábavné kolo, na němž lze za řídítky fungovat i bez teleskopické sedlovky. Na asfaltu je znát, s jak ohromnou chutí vyráží Canyon za pedálem. Nutnost při jízdě po hladkém povrchu používat zamykání tlumení u tohoto modelu téměř není. Lux letí vpřed a nehoupe se při šlapání. Ani nevrtí, směr vede klidně. Dvoupístkové brzdy jsou na mě stále trochu tupější, ale třeba si to sedne.

 

 

Při vjezdu na štěrkový podklad cítím ještě intenzivněji, jak kolo jistě a jasně drží stopu. Na budíku mám stále vysokou rychlost, a taky vysokou tepovku. Jedu rychle, Canyon k tomu vybízí, či spíše přímo nutí – je moc fajn užít si jeho hravost a lehkost, což se záhy promítne do lumpačení i na obyčejné štěrkové cestě. To mě baví!

Přichází několik trailů, kde jsou odkloněné svahy, kořeny, kameny, klopené zatáčky, odkloněné zatáčky, kompresní sjezdy a výjezdy. To kolo chce hrozně jet! Odpružení velmi senzitivně žehlí nerovnosti, nemá problém, ani když to napřímo vezmu do kamení, a ani v kompresích bike nejde po dorazech. Ve sjezdu je i se sedlem vysoko vše zcela v pořádku a pozice sedla, sedlo mě nijak neomezuje. A já si tak možná až neurvale mohu užívat trailů. Chování kola je jasně čitelné, jeho ovládání je jednoduché, reakce na impulzy okamžité a trail pod koly ubíhá podmanivě rychle. Lux je vyvážený, a tak se nemusím bát opřít se do něj anebo s ním do terénu. Je neuvěřitelné, jak moc se dá „naložit“ fullu se 100mm zdvihy.

Tlumicí jednotky mám v terénu stále otevřené a fungují excelentně. Těžko říct, co přesně především stojí za značnou citlivostí odpružení, která u XC rakety snad až překvapí – jsou to ložiska CeramicSpeed, jiná kinematika, tlumič? Těžko říct a zbytečné pátrat, když celek prostě funguje. Zadní stavba postrádá čep u osy zadního kola, ten je nahrazen flexí materiálem. Tím je daná nejen zmíněná úspora hmotnosti, ale také podpořena tuhost zadní stavby. Ani zde jsem neobjevil slabinu.

 

 

Zadní brzda je usazená u patky, krytá sedlovými i řetězovými vzpěrami, tím je eliminováno kroucení v uchycení třmenu. A třmen je zároveň skvěle krytý proti poškození. Vedení lanek a bovdenů vnitřkem rámu je řešeno tunýlky, takže nejen vizuální projev kola je čistý, ale chybí i jakýkoliv akustický doprovod i při řádění v těžkém terénu. Nikde nic nemlátí, nerezonuje. A co víc, výměna poškozeného lanka či bovdenu je jednoduchá. Krásně je vyřešený vstup kabeláže do rámu – ihned pod řídítky přes speciální krytku hlavového složení. Canyon i u nového Luxu použil systém IPU (Impact Protection Unit 2.0) zamezující protočení řídítek. Je celý z hliníku a jeho účinnost je bezproblémová. Při delších trénincích či výletech jsem ocenil přípravu na montáž dvou košíků na láhev, čímž dojezd na tomto kole je omezen jen na to, kolik máte volného času a sil.

Jistotu a svěžest projevu podporují kola DT Swiss 1200 s karbonovými ráfky a měkké pláště Maxxis. Celý bike pak vytváří dojem velmi lehké a tuhé, přitom vertikálně poddajné rakety, která jede tak, že konkurence se musí obávat, přitom není nikde tvrdá, že by nás po dlouhé jízdě brněly ruce a nohy. Skoro bych řekl, že přenos a využití jezdcovy energie je tím jakoby násoben.

 

 

Shimano XTR zdobí Luxe nejen designem, ale i svou funkcí. Jemnost v ovládání i rozsah kazety 10–51 zubů nám v kombinaci s 34zubým převodníkem otvíraly brány ke všem vrcholům i k prolomení rychlostních limitů. Dvoupístkové brzdy XTR jsou příjemně dávkovatelné s brzdným účinkem, který je na toto kolo zcela dostačují. V kombinaci s kotouči Ice Tech v českých podmínkách ani v těžkých sjezdech nevadnou.

Karbonová sedlovka z produkce Canyonu nabídla nejen skvělou oporu při šlapání, ale i lehké odpružení jemnějších nerovností. Po pár kilometrech v sedle na teleskopickou sedovku ani nevzpomenete. Dokud nepřijde ostrý sjezd.

 

 

Jak jsem již psal a vlastně se i v tomto jediném textu i opakoval, nový Canyon Lux je bike, který nabídne velký kus legrace, nechá jezdce popustit uzdu jeho fantazie, a to zdaleka nejen v lehkém terénu, ale i v technických sjezdech. Takhle vypadá kolo, které je schopné dostát nárokům současných XC tratí. V opravdu těžkých sjezdech mě nakonec přece jen lehce brzdí v rozletu absence teleskopické sedlovky. Důvod, proč ji tento bike nemá již od výroby, je jednoduchý. Spousta maratonců dokáže sjet i velmi těžká místa s vysokou pozicí sedla, ne každý se pouští do extra těžkých tratí a stroj byl konstruován s ohledem na nízkou hmotnost. Já ale rád využiju i jeho skotačivost, a tak jej tímto prvkem dovybavím. Už teď se velice těším na další kilometry, které budou opět o kousek blíže k hravosti a pokořování limitů jak stroje, tak i jezdce.

Připravil: Ondřej Bílek

Foto: Michal Červený


TECHNOBOX

 

rám karbon CFR, boostová pevná osa

tlumič Fox Float DPS Factory RMT

vidlice Fox 32 Step-Cast Factory, boostová pevná osa

zdvihy 100/100 mm

řazení/přehazovačka Shimano XTR/XTR Shadow RD+, 1×12

kazeta Shimano XTR CS-M9101 (10–51 zubů)

kliky Race Face Next SL G5 (převodník 34 zubů)

brzdy Shimano XTR, kotouče 180/160 mm

zapletená kola DT Swiss XRC1200, vnitřní šířka ráfku 30 mm

pláště Maxxis Ikon Exo, 29×2,35“

sedlovka Canyon SP0061 CF, karbon, průměr 30,9 mm

sedlo Ergon SR10 Pro Carbon

řídítka/představec (kombo) Canyon CP0008 (740/70 mm – vel. L)

hmotnost 10,3 kg (vel. L, bez pedálů)

hmotnost kol (P/Z) 1770/2240 g (včetně pláště, tmelu, kazety, kotouče, bez pevných os)

cena 171 999 Kč

webové stránky


Kompozitový rám Canyonu pro model Lux WC CFR Team je vyroben z vysoce kvalitního uhlíku CFR, který v kombinaci s novou technologií zpracování odtučnil nový model o 127 g oproti tomu minulému, takže se dostáváme na hmotnost 1535 g u velikosti M. Nová pozice tlumiče a změna systému přepákování umí zamezit houpání při šlapání a zajišťuje efektivní přenos energie nejen ve stoupání. Použití ložisek CeramicSpeed SLT ve všech pohyblivých spojích rámu má přinášet jemnost chodu zadního odpružení a při otáčení řídítek, ale i minimální odpor ve šlapacím středu. Pouze nejvyšší modely s karbonem CFR mají CeramicSpeed SLT právě i v hlavovém složení. Dále je na rámu použita celkově progresivnější geometrie, kdy reach je o 15 mm delší, hlavový úhel o 1,5° menší (68,5°), zadní stavba o 5 mm kratší, sedlová trubka o 0,5° strmější (75°), řetězová stavba o 10 mm kratší a celkově je prodloužený rozvor. Nový Lux je na první pohled podobný svému předchůdci, ale klame tělem, je to zcela nový bike.

 

 


GEOMETRIE (vel. L)

 

Horní trubka 625 mm

Hlavová trubka 110 mm

Sedlová trubka 495 mm

Zadní stavba 430 mm

Rozvor 1167 mm

Hlavový úhel 68,5°

Sedlový úhel 75°

Stack 596 mm

Reach 470 mm

Snížení středu 38 mm


FOTOGALERIE

 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu