DT Swiss zřejmě znáte převážně jako specialistu na všechno kolem vypletených kol. Za svoji historii však švýcarský výrobce stihnul představit i několik dalších komponentů. Nejnověji jsou to technologicky ty vůbec nejsložitější komponenty, a to zbrusu nové vidlice a tlumiče. Řada DT Swiss 535 je zde pro všechny, kteří chtějí na různých typech trailu najít pořádnou flow a novou vášeň.
Aby si odpružení poradilo s překážkami na trailech, musí předvést odpovídající citlivost i na drobné nerovnosti, dostatečnou oporu jezdci ve středním zdvihu a progresivní tuhnutí u konce zdvihu. Proto je nutné mít možnost vzduchové patrony ladit dle váhy a preferencí jezdce. Odladit si tlumení je zkrátka základ. Ale DT Swiss jde dle svých slov v tomto ohledu ještě dál, protože přináší převratnou technologii, která z tlumení u některých novinek z řady 535 dělá jedinečnou záležitost. O co přesně jde?
F, R a také přívlastek ONE
Rozdělení nového odpružení DT Swiss vám hlavu nezamotá. Je to poměrně snadné. Vidlice poznáte podle písmena F a tlumiče podle R. Front a rear? Dává to smysl! Následuje samotné označení řady 535 a poté buď nic dalšího a nebo tajemné slovíčko ONE. To bychom měli k rozdělení. Jinde známá slova jako “comp” či “performance” a podobné přídomky označující, jak luxusní odpružení máte, u Švýcarů nehledejte.
F 535 ONE
Vidlice 535 ONE jde z novinek nejdál. Právě ona, vlastně nikterak extrovertní celočerná “vidle”, v sobě ukrývá onu zmíněnou inovaci, při níž výrobce mluví o převratné technologii. A vlastně, dalo by se říci, že tyto technologie či funkce jsou dle dostupných materiálů dvě. První je PLUSHPORT, systém tlumení závislý na jízdě. Je poháněný obtokem v olejovém tlumiči, který generuje různé úrovně komprese během jízdy. Například ve strmém, technickém terénu, se vidlice nezačne propadat hluboko do zdvihu, což poskytuje přesnější zpětnou vazbu od jízdní stopy a 535 ONE tak zároveň vyhladí i ty nejtvrdší nárazy, protože k tomu bude mít neustálý prostor. Potom je tady COILPAIR. Tato technologie přináší vysokou citlivost a nízkou počáteční kompresi. To umožňuje kolu neustále kopírovat povrch s cílem maximální trakce. Kombinace obou technologií má přinést nový rozměr ovládání kola během jízdy na jakémkoliv trailu.
F 535
Vidlice DT Swiss F 535 byla přepracována tak, aby bylo možné soustředit se během jízdy na to podstatné – nalezení skvělé flow. Vidlici lze snadnou zcela zamknout, a to páčkou, která je dostupná při ruce, abyste se snadno dostali i na ty nejvzdálenější stezky. F 535 tedy nemyslí pouze na ostřejší jízdu, ale přiklání se i více k cestovnímu dobrodružství. Každopádně, jakmile budete nahoře, na kopci, stačí podle výrobce jenom otočit páčku a vidlici znovu otevřít, aby jezdci dala to nejlepší po cestě dolů.
R 535 ONE
Tlumič DT Swiss R 535 ONE také využívá obtoku, avšak ve vzduchových komorách. To umožňuje, aby na trailu tlumič vytěžil co nejvíc ze zvýšené citlivosti na malé otřesy a udělal tak jízdu ještě pohodlnější, aniž by to ovlivnilo podporu středního zdvihu a konečné části odpružení. Tlumič je vybaven systémem INCONTROL a má tři různé režimy tlumení, které můžete přepínat snadno dostupnou pákou.
R 535
Tlumič R 535 je koncipovaný převážně pro all mountain pojetí jízdy. Byl upraven hlavně co se vzduchových komor týká. Posunutí obtoku umožňuje vzduchovým komorám měnit své objemy, což vede k lepší citlivosti a schopnosti filtrace i malých nerovností. Dle DT Swiss tak lze projíždět stezky v naprostém pohodlí a přitom mít stále dostatečnou oporu uprostřed zdvihu a progresivně pevný konec zdvihu. Tlumič je stejně jako bratříček ONE vybaven páčkou. U tohoto modelu ovládá zamykání, stejně jako je tomu u vidlice 535. Celé kolo tak snadno přizpůsobíte profilu své vyjížďky.
FOTOGALERIE
připravil: Martin Kuška
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT