Když se řekne závodní XC full, jedna skupina bikerů si představí speciál s parametry, jež často hraničí s trailovou kategorií. Minimálně pokud jde o geometrii, zdvihy, široké ráfky s poměrně širokými plášti. Druhá skupina za tímto pojmem naopak spatřuje asketický závodní potenciál soustředěný jen a pouze na co nejvyšší výkon bez ohledu na komfort. Nestárnoucí konzervativní přístup, který je dostane do cíle co nejrychleji. A španělský výrobce MMR? Ten v tom vidí oboje najednou.
Jak je to možné? Testovaná Kenta 50 prostě spojuje obé v jedno. Je to patrné, už když začneme tím prvním, co jezdec po nasednutí zaznamená, tedy posedem a úchopem. Testovaná velikost L je největší nabízená a pro výšku našich testerů v rozpětí 182–185 cm byla výtečnou volbou. Spíše kratší rám doplňuje 80mm představec, už to není 100+ jako kdysi. Komponent moderních rozměrů svírá řídítka široká 720 mm, pro potřeby XC ještě přijatelná, ač zde lze odkaz na ono „kdysi“ trochu spatřit. Pro techničtější tratě by to sneslo více, po širší variantě se poohlédnou i ti bikeři, kteří volají po větší univerzalitě.
Rám je doplněn dlouhou hliníkovou sedlovkou, u které možná leckdo sáhne po pilce a zkrátí ji – o moc více, než je na fotce, ji totiž zasunout už nejde kvůli tvaru sedlové trubky. Ta je nenápadně zaoblená.
Tato konstrukce má ještě druhé specifikum, jímž je menší skutečný sklon sedlovky, než jaký uvádí výrobce v tabulkách, tedy ten, co bývá označován jako efektivní. Tím je trochu ovlivněn nejen posed, pozice jezdce vůči středu je posunuta více vzad, ale i schopnost stoupat, jak to u XC kol často bývá. Do větších kopců to prostě chce důslednější práci s těžištěm, jen sedět a točit nohama nestačí, protože v takovém případě zůstává předek víc odlehčen a kvalita vedení stopy pak je o něco nižší. Takže poposednout v sedle směrem k jeho špičce, sklonit trup. Stačí málo, aby vše bylo v naprostém pořádku.
Pro XC je typická i rychlá reakce řízení, kolo reaguje okamžitě na sebemenší podněty. Pokud je tohle vámi upřednostňovaná vlastnost biku, jste tu na správné adrese. Uvedené ještě podtrhují právě užší řídítka – širší dovedou situaci zklidnit. Snadné ovládání tak u MMR Kenta 50 dominuje nad stabilitou ve vyšších rychlostech, byť jen nepatrně. Ono totiž jedna věc jsou údaje z tabulky a druhá reálné chování v terénu – Kenta pocitově rozhodně není kolo tak vrtkavé a neklidné, jak by právě tabulka s parametry geometrie naznačovala. Zřejmé ale je, že rychlé sjezdy, obzvlášť pak ty rozbité, si řeknou o trochu více pozornosti jezdce a jeho důslednosti ve vedení biku.
Ani v zatáčkách, lecjak zavřených, se jezdec neztratí, tady je uvedené přínosem, stabilita je tu vyvážena v poměru k ochotě zatáčet. Není tu jednoduše co vyčítat.
Celokarbonový rám je průměrně tuhý, ale to odhalíte až při opravdu silném záběru a soustředění. Při plném nasazení jsou jezdcovy starosti jinde, vyvést ho z nich by dokázal jen skutečný nedostatek, ale o tom tady nemůže být řeč. Energie se při přenosu ze šlapání na pohyb vpřed nijak zásadně přímo v rámu „neztrácí“. Stejně jako naprostá většina současných závodních XC fullů i MMR využívá u Kenty pružnost karbonu, jíž nahrazuje jeden čep, a jednočepovou konstrukci odpružení – to funguje a rám je lehčí o přebytečné čepy.
Suverénně nejsilnější stránkou biku je odpružení. Tady kompromis nečekejte. Údiv střídal obdiv, padlou čelist úsměv. Vidlice RockShox SID SL RLR po správném vyladění pobírá vše od menších překážek, šišek, kořínků až po dopady ze skoků. Vše s grácií, bez zbytečného propadání do zdvihu, velmi efektivně. Nedokážu si představit lepší funkci, tahle vidlice je perfektní. A tuhost 1500g modelu? Nenarazili jsme na problém ani při silném brzdění, ani při ostrém říznutí zatáčky. Pro dané účely opravdu špičkový kousek.
Sdílenou páčkou zamykání z řídítek se ovládá nejen vidlice, ale také tlumič – nejnovější pýcha RockShoxu, výkladní skříň vývoje a technologií, SIDLuxe Ultimate. O chodu zadní stavby Kenty se dá napsat prakticky to stejné, co o vidlici, samé superlativy – od citlivosti i při závodně malém sagu po odolnost vůči dorazům při velkých nárazech. Jen je tu potřeba pracovat se zamykáním kroku. Nejlépe všude tam, kde není odpružení třeba. Ne že by pohupování bylo nějak výrazné anebo zásadně větší než u jiných XC strojů, spíše je více cítit rozdíl v přenosu energie při uzavřeném tlumiči. Z tryskáče dostanete raketu. Přiškrcení kroku je zde celkem výrazné, jednotky hodně ztuhnou v projevu (vidlice i tlumič), ale stále lze nárazem do větší překážky odpružení dostat do pohybu. Problém odpruží, utlumí, a nepoškodí se.
Je dobře, že odpružení pracuje tak výborně a citlivě, protože tenoučké gripy moc komfortní nejsou. Nechávají prostor k dalším investicím, když už by se třeba měnila řídítka.
Ba i další díl, částečně přítomný na řídítkách, možná u někoho vyvolá touhu po výměně. Brzdy. Sram Level, nejnižší model nejnižší řady, od toho se už papírově nedá čekat valné představení. A terén to potvrdil. Zajíždění trvalo dlouho a ani poté výkon nebyl odpovídající schopnostem kola. K silnému zabrzdění je potřeba opravdu silný stisk, čímž se místy vrátíme do vzpomínek, třeba na V-brzdy. Inu, někde se ta nízká cena celku projevit musela.
Řazení Sram GX Eagle s klikami X1 už nás zase vrací na výsluní, vše fungovalo precizně. Ba i 34zubý převodník dává u Kenty 50 jednoznačně smysl. Menší sem jistě nepatří, vždyť máme tu čest se závodním, velmi výkonným strojem. Silní ohaři možná vymění za ještě větší, až zjistí, jak ochotně tohle kolo vyráží vpřed. Jen těžko pozorovatelný díl je drobné vodítko řetězu napasované do čepu odpružení, o to je ale praktičtější – kdyby nejhůř bylo a jeden převodník snad pustil řetěz ze svých velmi jistých spárů. Sedlo San Marco Shortfit s dírou uprostřed má ambice uchvátit, koncept je soudobý a svou funkci plní skvěle.
Druhým místem, kde se trochu šetřilo, jsou zapletená kola. Nicméně šetření je zde jen v rámci nabídky výrobce DT Swiss, jehož kola jsou obecně velmi spolehlivá, kvalitní a odolná už od základních modelů, mezi něž patří i pro Kentu zvolený X1900. Na trénink a svižné výlety to je skvělá volba, na skutečné závodní klání už by bodly lehčí výplety. Ale pozor. Jakkoliv naše slova o šetření vyznívají možná trochu kriticky, počkejte se soudem až na konec článku. Překvapí vás.
Ráfky mají vnitřní rozměr 25 mm, což pro potřeby XC obecně stačí, protože širší pláště pro XC nikdo asi obouvat nebude. Už tak jsou na kole 2,3“ balóny Hutchinson Kraken připravené pro bezdušové použití. V nich pak sériově duše, proto váha celku šplhá ke 12 kilům – ale je jasně vidět, kde se dá snadno ubrat. První setkání s Krakeny nás mile překvapilo. Tady zazní opět chvála, a to i za novátorský přístup, protože 2,3“ pláště na závodní XC kolo, to jsou vítané novinky – skvěle tlumí, poskytují oceán trakce a přitom váží málo, nebrání prudké akceleraci. Ani vzorkem. Valivý odpor Krakenů je příkladně nízký, prostě s nimi neztrácíte rychlost. Excelentní volba od MMR!
No vidíte, jak je to kolo zajímavé, nevšední, ač na první pohled je to možná jen šedá myška s červeným proužkem. Jistě, španělský stroj MMR Kenta 50 má své limity, možnosti k vylepšování, ale nejde o nic, co by bránilo radosti hned po vybalení a prvních měsících provozu. A teď naznačené překvapení na konec, které bude relativizovat naše připomínky, byť drobné. Cenovka nezačíná dvojkou. Ba ani jedničkou ne. Ona totiž není šesticiferná! Cena je dokonce taková, že nemá konkurenci ani mezi výrobci kol s přímým prodejem. A to tu dostáváte stejný rám, jako mají i lepší modely Kenta SL. Prostě tento model nemá konkurenci. Tečka.
Text a foto: Petr Štuka
MMR Kenta
Španělský výrobce kol MMR (Machines Made for Racing) sídlí ve městečku Avilés na severu Španělska u Biskajského zálivu. Kenta vznikla přesně před deseti lety jako maratonský karbonový full se 120 mm zdvihu. V roce 2017 zmizela z katalogu (po závodních okruzích už se proháněl nový prototyp), aby se o rok později vrátila ve velkém stylu (byť už jen se 100 mm) a v podobě, ze které vychází dodnes. Současná generace modelu Kenta vznikla jako závodní speciál pro útok na olympijské zlato v Tokiu v roce 2021, kde na něm jel třeba Nadir Colledani. Premiéru pod pěti kruhy si MMR odbylo už v Riu 2016, tehdy na španělském biku bral bronz Carlos Coloma.
MMR KENTA 50
rám HM karbon
vidlice RockShox SID SL Select, boostová pevná osa
tlumič RockShox SIDLuxe Ultimate RLR
zdvihy 100/100 mm
řazení/přehazovačka Sram GX Eagle (1×12)
kliky Sram X1 (převodník 34 zubů)
kazeta Sram GX Eagle XG-1275 (10–52 zubů)
brzdy Sram Level (kotouče 160 mm)
zapletená kola DT Swiss X1900, vnitřní šířka ráfku 25 mm
pláště Hutchinson Kraken TLR, 29×2,3“
sedlovka Ritchey Comp
sedlo San Marco Shortfit Supercomfort Dynamic Wide
řídítka Ritchey Comp, 720 mm
představec Ritchey Comp, 80 mm
hmotnost 11,96 kg (vel. L, bez pedálů)
hmotnost kol (P/Z) 1980/2550 g (včetně pláště, duše, kazety, kotoučů, bez pevných os)
plášť/duše 695/240 g
cena 87 990 Kč
Test byl publikován v časopisu Velo 2/2023.
FOTOGALERIE
RÁM
Vnitřní vedení kabeláže, boostové osy, to je již ohraná deska MTB současnosti, ale co takové upnutí zadní brzdy na samotném hliníkovém unašeči? To už je jiná písnička. Tím pádem zadní stavba není namáhána brzdou, může být lehčí, jednodušší na výrobu, a zároveň lze unašeč vyměnit v případě poškození závitu. Tomu fandíme.
ODPRUŽENÍ
Ta nejlepší, nejlehčí řada RockShoxu pro XC se sešla na jednom kole a dokázala obhájit své renomé. Pro potřeby delších přesunů či sprintů je tu pak společné zamykání vidlice i tlumiče pod levou brzdovou pákou.
BRZDY
Držet osazení u jednoho výrobce, a přitom nabídnout přátelskou cenu, to si vyžaduje kompromisy. Takovým jsou zcela základní brzdy Sram Level, které vyžadují pro maximální výkon silný stisk páky.
ŘAZENÍ
Dvanáct převodů nepřekvapí, na závodním kole ani 34zubý převodník, ale kdo by se bál příliš těžkých převodů, zachrání ho 52zubý pastorek nového Sramu Eagle.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT