TEST: Giant TCR Advanced Pro Team Disc – jako stín dravce

20.2.2023

Průnik prověřených technologií do nižších pater nabídky. Kolikrát jsme tento výrok již slyšeli? Ale jakkoli se tato fráze může zdát otřepanou, není nic snazšího než pravdivost jejího tvrzení vyzkoušet na konkrétním příkladu. My měli tu možnost u modelu Advanced Pro Team Disc z produkce Giantu, který si vypůjčil něco z výrobních tajemství od nejvyššího provedení Advanced SL, se kterým jsme si při prvním setkání, tehdy spojeným s první oficiální prezentací, něco užili.

I tady se můžeme setkat s prvky pro minimalizaci odporu vzduchu. Ostatně tak, jak velí trend doby, i kola doposud řazená do kategorie vrchařských speciálů, tedy se zaměřením na hmotnost, se stále více zhlížejí ve výsledcích měření v aerodynamickém tunelu. Proto zde nechybí tvarové proměny hlavové partie, spodní rámové trubky a samozřejmě jim nemohly uniknout ani cesty karbonových vláken od sedla ke středu. Současně je ale vidět snaha o udržení, nebo přesněji navýšení tuhosti. O té může mnohé napovědět technologie řezání jednotlivých součástí před finálním sestavením, kterou měl na starosti laser. Přesnost, minimalizace otřepů a jiných hmotnost a kvalitu ovlivňujících faktorů je tedy zaručena. Dodejme, že to vše je doplněno o oblíbené ingredience značky, geometrii Compact Road a propojení hlavové partie OverDrive 2 se středem PowerCore silnou horizontálně zploštělou trubkou MegaDrive. Co je třeba k bezeztrátovému přenosu wattů, je tedy jasné, stejně jako snaha o rozmazlování pohybového aparátu v podobě subtilních sedlových vzpěr a profilování sedlové trubky a sedlovky.

CO JE DOMA, TO SE POČÍTÁ

Přesně dle tohoto rčení je vidět, jak se Giant vypořádal se zajištěním hlavních doplňků výbavy. Kromě sedlovky Variant, která byla vlastně vzhledem ke tvarování sedlové trubky povinností, najdeme logo značky i na sedle, sestavě řídítek a představce, ale i na zapleteném setu se 42mm karbonovými ráfky a stejně tak jejich obutí. Zde ještě doplňme, že šíře pneumatik 28 mm není pro průchodnost rámu limitní, tvarování umožňuje využití služeb plášťů až do šíře 32 mm. Ještě než se vydáme na společné kilometry, doplňme že hybnou sílu zde zajišťuje Shimano Ultegra v klasické, tedy mechanické podobě řazení. Ale již dost teorie, počasí za okny láká k jízdě.

CO JINÉHO ČEKAT

Svistot zapleteného setu se i přes navážené hodnoty obutí stával uhrančivým takřka okamžitě po startu, jako by gravitace ani neexistovala. Ostatně co čekáte, když pod vámi tepe srdce z kompozitu o hmotnosti nemnoho převyšující limit UCI, navíc ve velikosti, která vám padne jako ulitá. Najednou máte pocit, jako by vaše biologické hodiny běžely pozpátku. S každou další jízdou jsme se tak cítili svěžejší a sklony asfaltu ve stoupáních jako by ztrácely na obvyklé bolestivosti. Ať jsme se vydávali ze stínu úpatí k dobývání jejich vrcholků strojovým dávkováním energie v sedle, nebo rozehráli kvapík zaklesnuti do spodního oblouku řídítek se zadkem ve vzduchu, vždy to byl zážitek, na nějž budeme dlouho a rádi vzpomínat.

 

 

Ochota celku ke spolupráci byla ukázková a my si tak mohli kopce na testovacích jízdách doslova užívat. K naší spokojenosti přispíval i posed, hodnocený jako středně dlouhý, žádný dlouhý skřipec a současně jsme neměli ani pocit, že by byla řídítka příliš blízko. Taková vyváženost umožnila vzpřímenější pozici v horním úchopu ve chvílích, kdy jsme si chtěli trochu oddechnout, ale zároveň jsme se dokázali bez potíží a pohodlně poskládat do sportovní pozice a ukrajovat vzdálenost pěkně v tempu. Pochvale pak neunikla ani ovladatelnost, sestava kokpitu naprosto spolehlivě plnila povely rukou, žádný pocitový odpor, ale ani náznak neposednosti, vše v naprosté rovnováze, přesně tak, jak to má být. Ale na to jsme byli připraveni, v zásadě jsme si jen připomněli vjemy z loňského prvního setkání.

PRO SPOLEČNOU VĚC

Jen těžko bylo u tohoto stroje možno oddělovat jednotlivé vlastnosti, jako je tuhost, komfort a další, vše se totiž doplňovalo v dokonalé symbióze. Pokud jsme se opřeli do pedálů, nebylo síly omezující nás v rozletu krajinou, žádný vnímaný únik výkonu, nebo jiný rušivý vjem. Ostatně to bylo možno očekávat již od dimenzování středové partie se spodní trubkou výrazně horizontálně zploštělou. A pokud sem usadíte kliky Shimano Ultegra, vytvoříte dokonale tuhou sestavu s nejvyššími výkonnostními ambicemi. Těmi se ostatně dokázala prezentovat celá sestava tohoto japonského producenta ve specifikaci bez viditelných slabin. Semikompaktní sestava na převodnících si pohrávala s rozsahem kazety ve všech sklonech vozovky a ani jedenkráte jsme nenarazili na limity v převodových poměrech. Současně ale dodejme, že větší z převodníků dostával po celou dobu našeho rande zabírat výrazně více než jeho menší soused. Dokonalou práci samozřejmě zajišťovaly i stejnojmenné brzdy, zabzučení desek na stěně rotorů bylo vždy provázeno jistotou, že rychlost bude dokonale odpovídat situaci před předním kolem a našim přáním.

Ani strohá jednoduchost tvarování při jízdě nijak neotupila ty nejvyšší nároky na jezdcovu spokojenost v oblasti komfortu. Razantní zúžení horní rámové trubky po cestě od hlavy směrem dozadu se nejenže nepodepsalo na snížení stability vedení směru, nebo jiném negativním ovlivnění vlastností rámu, ale současně se stalo spoluhráčem sedlové trubce a sedlovce v doslova rozmazlování uživatele. Podíl na tomto efektu samozřejmě nesmíme upřít ani vlastnímu sedlu Giantu, modelu Fleet. Přes jeho strohý střih byla úroveň pohodlí velmi vysoká, a stejné hodnocení patřilo i nabídce stabilní kontaktní plochy zejména při silové jízdě.

I O PATRO NÍŽ NA VÝBORNOU

Po loňských zkušenostech s nejvyšší řadou nové podoby modelu TCR musíme konstatovat, že ani nižší patra nabídky této řady neznamenají nutnost kompromisů. I tady jsme se mohli spolehnout na podporu velmi kvalitního rámového základu, pevných zapletených kol a ani Shimano svému jménu nemohlo udělat lepší reklamu. A pokud bychom si trochu pohráli s některými detaily specifikace, věříme, že i hmotnost by se dala o něco srazit blíže magické hodnotě, schválené UCI. Byla to prostě velmi příjemná společnost a my jsme rádi, že jsme si ji mohli užít naplno.

Připravil: Eda Pinkava

Foto: Lubomír Severin

 

GIANT TCR ADVANCED PRO TEAM DISC

materiál rámu karbon Advanced Composite

vidlice karbon Advanced Composite, celokarbonová, kónický sloupek Overdrive 2 1,5–11/4“

zapletená kola Giant SLR -1 42 Carbon Disc, pláště Giant Gavia Course, 28 mm, hmotnost kol 1190/1570 g (P/Z, včetně plášťů, os, kazety a kotoučů 160/140 mm–P/Z), hmotnost plášťů tubeless 390 g

sada Shimano Ultegra (11 rychlostí, kazeta 11–32 zubů)

kliky Shimano Ultegra (převodníky 52/36 zubů – integrovaný wattmetr)

představec Giant Contact SL (110 mm)

řídítka Giant Contact SL (440 mm)

sedlovka Giant Variant (aero profil)

sedlo Giant Fleet SL (ližiny Alloy SST)

velikosti 425, 445, 470, 500, 530, 560 mm

hmotnost 7,64 kg (velikost L/530 mm, bez pedálů)

cena 101 999 Kč

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu