Italské ochranné vložky do bezdušových plášťů jsou vyrobeny tak, aby byly co nejlehčí, a přesto sloužily svému účelu – ochraně ráfku proti poškození a pláště proti proražení při používání nízkých tlaků. Ty jsou zárukou toho, že z pláště „vymáčknou“ maximum jeho jízdních vlastností. Zlepšuje se nejen trakce, ale i přilnavost pláště. Běžný plášť bez vnitřní vložky se v takovém stavu bortí a v zatížení nevede kolo správným směrem.
Vložky Tubolight jsou pěnové a nejsou příliš tvrdé. Verzi Evo SL jsme navážili 64 g a provedení pro těžší zacházení s označením HD pak 92 g. Setrvačné hmoty si tu na své moc nepřijdou. Ovšem vždy je to něco za něco, opora pěnové výztuhy je totiž trochu slabší. Je to rozhodně stále lepší než mít plášť prázdný, jen s tmelem, ale nabízená ochrana a opora je v porovnání s konkurencí někde na úrovni šesti sedmi bodů z maximálních deseti. Je to logické. Nemůžeme po lehké měkčí vložce chtít, aby splnila stejné nároky jako vložka třikrát těžší a tvrdší. Na druhou stranu nás při jízdě netahala setrvačnost větší hmoty předního kola za řídítka a vůbec jsme měli pocit, že jízdní vlastnosti biku se nezměnily. Platí to i pro rozjíždění, akcelerace a lehkost jízdy jsou takřka nedotčeny. V tu chvíli je zřejmý hlavní důvod pro volbu vložek Tubolight – navýšení ochrany pláště a ráfku a opory bez negativních dopadů.
Plášť skutečně můžeme lehce podfouknout, avšak není možné jít s tlakem na limitní hodnoty jako u některých jiných vložek. Pěna do jisté míry dává plášti tvar a oporu, ale stále se jedná jen o měkkou pěnu. Pro jezdce, který bude hledat kompromis mezi příjemným ovládáním biku, nízkou váhou kol a příznivou ochranou, budou vložky Tubolight správnou volbou. Jejich montáž není nikterak obtížná. Nejprve nazujeme jednu stranu pláště do patek, pak umístíme vložku – bez nutnosti použít nářadí – a velmi jednoduše zasuneme druhou stranu pláště. Opět jsme nepoužili nářadí a nebyli donuceni vynaložit větší sílu či násilí, jak je tomu u některých tuhých vložek. Před dosednutím poslední části pláště dolijeme tmel, dokončíme montáž a nahustíme. Hotovo. Praktické je, že výrobce dodává i speciální ventilky s bočním výstupem, aby nedocházelo k jejich ucpání pěnovou vložkou. Toto už možná taky znáte – nahustíte bez problémů, ale pak nedokážete vzduch vypustit. Právě boční výstup je zde řešením bez kompromisů.
Pěnová vložka má ve spodní části tvar písmene U. Je to z toho důvodu, aby se plášť snáze nafukoval, zároveň má tato vzduchová kapsa sloužit jako tlumič nárazu. My jsme tento fakt při jízdě nepoznali. Vložka prostě fungovala dobře a jezdec nepozná, zda je tomu tak v dané chvíli díky materiálu nebo tvaru. Důležitý je celkový výkon a k tomu těžko mít připomínky, pokud víte, proč volíte lehčí variantu, a nikoliv extra odolnou. Během zhruba měsíčního testování jsme nezaznamenali úbytek tmelu v systému. Zde samozřejmě záleží na stavu vložky, pokud bude po řadě zásahů, kdy ochrání ráfek, opotřebená, začne pěna tmel v určitém množství absorbovat. Doplňme už jen to, že vložky jsme testovali na hliníkovém ráfku s vnitřní šíří 32 mm.
výhody
› nízká hmotnost
› snadná montáž a demontáž
› dostatečná funkce bez negativního vlivu na jízdní vlastnosti kol
nevýhody
› v porovnání s tužšími a těžšími vložkami menší opora boků pláště při nižších hodnotách tlaku
TECHNOBOX
varianty MTB 27,5 a 29“ (vždy dvě varianty – SL a HD, prodej po jednom kusu), gravel bike a silniční kola (prodej po dvou kusech, cena 1599 Kč/pár)
hmotnost 64/92 g
cena 1099 Kč (1 ks)
Připravil: Ondřej Bílek
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT