Zimní provoz kola

15.10.2020
Zima je jen tomu, kdo se špatně oblékne. Zimou však netrpí jen špatně oblečení jezdci, nýbrž i kolo. Ať už máte „zimáka“, nebo zimu projezdíte na svém jediném kole, je dobré ho odpovídajícím způsobem připravit, aby se na něm zimní provoz a posypové soli podepisovaly co nejméně. Nastal čas konzervace a blatníků, přičemž část uvedeného platí i pro případné zazimování kola, které přes zimu nebude v provozu.
 Závity

Promazání všech závitů je základ spokojené zimní jízdy. Kromě těch, které jsou na očích a běžně se kontrolují, je dobré nezapomenout také na ty méně užívané – závity pro uchycení košíků, šrouby představců, adaptérů brzd atd. Jestli existují kombinace materiálů, které zaručeně zoxidují, srůstají, tak je to ocel s hliníkem, obzvlášť u nich pozor.

Patky

Mazání se pochopitelně týká i patek, všech jejích částí a závitů. Také upevňující šroub a všechny jeho části by měla pokrýt vrstvička vazelíny. Při čištění a mazání zkontrolujte také stav patky – přítomnost vlásečnicových prasklin laku může signalizovat ohyb patky a riziko brzkého zlomení. Záložní patka by měla být v každé brašně s nářadím a lepením i v zimě. Patka a její usazení jsou také mnohdy zdrojem nežádoucích zvuků. Ani patky vidlic však nejsou výjimkou s mazáním, hořčíkové slitiny jsou mimořádně náchylné na korozi a mohou téměř mizet před očima, během jediné zimy se tak může objevit důvod k výměně vidlice. Vrstva husté vazelíny oddálí kontakt kovu se solí.

Upínáky

Pozornost zasluhují i táhla rychloupínáků. Také u nich platí poučka o mazání, a to i pro kloub páky, protože pak (vedle konzervace) jde snáz a více dotáhnout. To platí obecně i pro šrouby. Tenká vrstva vazelíny by měla zamířit i na plošky rychloupínáků dosedající na patky, zde je často oloupaný lak a holá slitina čekající na korozi.

Pláště

Chránit pláště v zimě nemá moc smysl, kromě soli jim nic výrazně neubližuje. Tedy nic kromě slunce a UV záření. Proto je tu doporučení pouze pro skladování – bude-li kolo déle vystaveno slunci, na balkóně nebo jinde, boky zpuchří. Nejlepší ochrana je tmavá deka nebo neprůsvitná folie či samozřejmě domácí skladování. Tlak při skladování by měl být okolo dvou třetin tlaku provozního – nikdy nevypouštíme úplně! Jedno provozní doporučení ale přece jen přidáme: na zimu se mnoho lidí vrací od bezdušových systémů k duším, těsnicí tmel v zimě neodvádí stoprocentní práci.

Kladky, čepy a ložiska

Na pevných kolech je ložisek o něco méně než na fullech, přesto jejich údržba zabere dost času, pokud se vše dělá pečlivě. Kupříkladu přehazovačka vyžaduje promazání nejen kladek a jejich ložisek, ale také hlavního čepu. Některé modely jdou rozebrat snadno, na jiné je třeba velké zručnosti a vícero rukou.

  

Řetěz

Povrchová úprava řetězu je vystavena snad největší zátěži na celém kole, nedostane-li po jízdě příslušnou péči, má nutkání nasadit mimikry odpovídající zbytku zabláceného kola. Rez na sebe opravdu nenechá čekat, sůl vše jen uspíší a učiní agresivnějším. Částečně narezlý řetěz se dá zachránit naftovou lázní, důkladným očištěním a namazáním, zrezlý už nemá smysl zásadně opečovávat, jen ho namazat a dojet, životnost je citelně nižší než u „zdravého“ řetězu.

Brzdy

Pístky brzd si před zimou zaslouží velkou péči. Těsnění dostávají přímou sprchu od kola a kaluží, čas od času je proto nutné je otřít, očistit, promazat a rozhýbat. Mazání se provádí zpravidla stejnou kapalinou, jež koluje v hadicích. Univerzálním řešením je i silikonový olej, ani ten není agresivní vůči gumě. Snad není třeba dodávat, že se tato operace provádí s vyjmutými destičkami. Budete-li měnit destičky, je vhodné dát na zimu sintrované, lépe se vypořádají s vlhkostí. V případě ráfkové brzdy použijte kvalitnější špalky, aby ráfek nebyl zbytečně zatěžován vznikající brusnou pastou.

Pedály

Demontáž pedálu nese pozitivum nejen v možnosti konzervace závitu, ale i kontroly stavu osy a promazání všech ložisek nebo kluzných pouzder. Z fotky je jasně patrné, že drobný prach se dostane takřka kamkoli. Pokud namažete povrch pedálu vazelínou, zvýšíte jistotu vypnutí nohy za každého počasí, na sněhu i ledu.

Sedlovka, objímka

Největší nebezpečí hrozí při zimním provozu hliníkové sedlovce v ocelovém rámu, zarůstání nemusí trvat ani celou zimu, porce vazelíny zde má zásadní vliv, je nepostradatelná bez ohledu na stáří kola. Karbonová sedlovka se maže pastou k tomu určenou, zvláště když přijde do karbonového rámu. Karbon v karbonu nikdy nezaroste, může se však samovolně zasouvat.

Hlavová partie

Hlavové složení dostává přímou sprchu od předního kola, kontrola ložisek, ale hlavně vyčištění a promazání zamezí i pronikání vlhkosti vrchem. Vazelína patří i do bovdenů mířících hned za hlavovou trubkou do rámu nebo bokem dále k cílovému komponentu. Zde však nikoli ložisková, ale teflonová nebo pro bovdeny přímo určená.

Vidlice a tlumič

Podzim a jaro je rovnocenně správný čas na servis vidlice a její řádné vyčistění, doplnění tekutin dle návodu výrobce. Přece jen vidlice dostává zabrat při každé porci sněhu, deště, bláta, mytí, převozu na autě v dešti. To stejné platí i o tlumiči a teleskopické sedlovce. Na zimu není nutně třeba dávat řidší tlumící olej, spíše více mazacího, ten řeší odpor stíráků a pouzder. A hlavně otírat a mazat silikonovým olejem a otírat a mazat…

Karbon

U kompozitu sice je uváděna nulová únavová křivka, ale pojící pryskyřice už je na tom trochu jinak. Jestli existuje něco, na co je karbon opravdu háklivý, je to přetažení objímek a následné porušení vnitřní struktury. Dotahujte s citem, pokud si nejste jistí, použijte momentový klíč. V každém případě pravidelně a důkladně kontrolujte otlačeniny nebo případné praskliny karbonových komponentů.

 

Text a foto: Petr Štuka

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu