„Roste množství nehod v obcích a počet obětí z řad pěších a cyklistů. Samotná policejní zpráva identifikuje jako jeden z faktorů zvyšujících statistiku nehodovosti výrazný nárůst cyklistické dopravy. Rozvoj potřebné infrastruktury však za nárůstem obliby jízdního kola značně pokulhává. Lidé zkrátka nemají bezpečné trasy pro jízdu na bicyklu, a častěji tak končí pod koly aut,“ vysvětluje nově publikovaná čísla dopravní odborník Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat. „Je třeba si také uvědomit, že když policie označí chodce nebo cyklistu za viníka dopravní nehody, o ničem to nevypovídá. Cyklisté, kteří porušují dopravní předpisy, tak činí mnohdy proto, že nemají odpovídající infrastrukturu. Lidé obecně netouží porušovat zákony, ale budou vždy pozitivně či negativně reagovat na to, jak je pro ně komunikace navržena,“ říká Vratislav Filler. Počet těžce zraněných při nehodách s chodci vzrostl v loňském roce o 26 lidí, tedy o zhruba čtyři procenta. Výrazně vzrostl počet smrtelných nehod se zaviněním cyklisty – o devět případů. Zhoršily se následky nehod způsobených chodci, a to včetně dětí. Nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu je s třiadvaceti mrtvými sedmou nejtragičtější příčinou dopravní nehody. Počet usmrcených na následky dopravních nehod pod vlivem alkoholu klesl na polovinu. Mírně vzrostl počet nehod v obci s následky lehkého zranění.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT