Kulhavý pokřtil okruh pro světový pohár v Novém Městě

22.7.2011
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2011-07-22T11:51:29 --> <p>Okolo dvanácti minut strávil na čtyřkilometrovém okruhu přes kameny, kořeny, skoky i lávky. Aktuálně nejlepší světový biker Jaroslav Kulhavý tak pokřtil trasu světového poháru v Novém Městě na Moravě. Druhou srpnovou neděli (14.) by tady mohl rozhodnout definitivně o celkovém vítězství v seriálu. A stal se tak prvním Čechem, jenž tuto trofej získal.</p>

„Oproti loňsku se jede ještě víc šotolinou a pískem, přibylo kamení. Kdyby zapršelo, půjde jezdit a závod neztratí atraktivitu, aby se běhalo, nebo hodně roztrhalo pole,” říkal mezi výdechy poté, co dojel zpět na stadion.

„Není to ještě úplně přesný. Trať se vyjezdí, bude rychlejší a vyznačená, nahledají se přesnější stopy. Moc se mi líbí už teď a bude ještě lepší,” dodal. Až tři dny před startem rozhodnou komisaři Mezinárodní cyklistické federace UCI, kolik okruhů se pojede. „Očekáváme sedm nebo osm,” řekl Lukáš Vlach, manažer Merida Bike teamu a stavitel trati. „Zajímají nás Jardovy názory, ale úplně přesně jen pro něj ji stavět nemůžeme.”

Kulhavý kroužil asi hodinu lesem, kde se radovali ze slavných vítězství lyžaři Kateřina Neumannová nebo Lukáš Bauer. S instinktivní elegancí vyjížděl obtížné technické pasáže, s lehkostí stoupal vzhůru v náročných krpálech. Komplikované pasáže si prošel pěšky a jakoby fotografoval do paměti.

„Je to pro něho jako šité na míru,” usmíval se jeho trenér Viktor Zapletal, který se nebál také spustit i v nejsložitějších úsecích – prudkém výjezdu po kamenech, atraktivním „dropu” a trialové pasáži po kamenech.

Kde se rozhodne? „Zatím bych si to nevytipoval,” prohlásil Kulhavý. „Jedno místo to asi nebude. Ale v nějakém okruhu ve druhé půlce závodu, až se ty tři těžší kopce budou zajídat. I ten měkčí poklad to ztíží. Bude to časem náročnější,” vyprávěl český závodník. Na přilbě vozil kameru, aby pořídil unikátní záběry pro přenos České televize.

Trať se vine na velmi malém prostoru, aby diváci mohli sledovat borce co nejblíž a na co nejvíce místech zároveň. Část vede i po známých lyžařských „esíčkách”. Půjde vůbec předjíždět? „Výjezdy jsou široký i náročnější, ne extrémně rychlý. Když na to bude, půjde to. Ve sjezdech to vypadá horší. Bude to možné i u startu a cíle na stadionu, kde to je široký až k lesu,” uvažuje Kulhavý.
Podle jeho názoru prověří novoměstský závod stejně hrubou fyzičku i technické dovednosti závodníků. „Přirovnal bych to k Offenburgu a Champéry. Není to extrém jako v Kanadě, což je dobře. Tam měla problémy spousta lidí, zvlášť holky se spíš plácaly po trati.”

Kulhavý teď trénuje doma, asi 65 km daleko v Ústí nad Orlicí. Příští víkend ho čeká předolympijský test v Londýně, pak mistrovství Evropy na Slovensku. „To vše bude jen příprava na Nové Město. Zbývá už jen jeden závod světového poháru a já bych raději rozhodl už tady. Nemusím zrovna vyhrát, ale získat to celkové vítězství. Když porazím Schüttera, mělo by to stačit,” říká. Za další dva týdny ho pak čeká mistrovství světa.

Do Nového Města se chystá až v týdnu před závodem. „Až to bude označený přesně, asi středa nebo čtvrtek. A pak v den před závodem, až bude úplně přesně vyježděná. To by mělo stačit. Nic novýho už teď nevymyslím. Musím se připravit spíš po fyzické stránce na výjezdy.”

Ján Svorada mladší, student novoměstského sportovního gymnázia a člen Merida bike teamu má trať najetou snad nejvíc z českých jezdců. Zato jeho otec, generální manažer závodu a vítěz tří etap na Tour de France, si ji zatím jenom procházel pěšky. „Já už na biku tolik nejezdím,” omlouval se.

„Ale má světové parametry s náročným profilem i technickými úseky. Je hodně hravá, závodníci i diváci si to užijí,” vyprávěl Ján Svorada starší. „Výhoda je, že vydrží i v případě deště, zůstane sjízdná, nemusí se běhat. Před prvním světovým pohárem máme už potvrzený i druhý na příští rok na květen před olympiádou. To je pro nás závazek, aby všechno klaplo. Velkou zásluhu na této úrovni má špičkové zázemí přírodního stadionu.”

Tomáš Nohejl

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu