1. Nejprve je potřeba povolit předpětí pružin. Poté přijde na řadu speciálně tvarovaný klíč, kterým povolíte zoubkované matice na korunce. Neměl by být problém sehnat tento klíč u prodejce vidlic RST. V případě, že budete chtít na tento úkon použít kleště, je potřeba počítat s tím, že nenávratně poškodíte plastovou matici.
2. Po vyšroubování horní matice již stačí jen vytáhnout obě pružiny ven z vidlice.
3. + 4. Aby bylo možné stáhnout monoblok vnějších kluzáků, je třeba povolit imbusové šrouby na jejich spodní straně. Ty jsou obvykle zapuštěné. Zároveň je potřeba přidržet matku uvnitř vidlice pomocí dlouhého imbusového klíče. Ten by opět měl být k dostání u prodejců. Pozor! Tento dlouhý imbusový klíč slouží pouze k přidržení šroubu, nikoliv k utahování. Je totiž vyroben z měkkého kovu a při silovém dotahování může snadno dojít k jeho ulomení.
5. Jsou-li již šrouby povoleny, stačí stáhnout kluzáky z vnitřních nohou. Dříve, než začneme vidlici čistit, je z ní třeba ještě vytáhnout plastové dorazy, které patří na konec pístnic a které většinou zůstanou uvnitř vidlice.
6. Nyní máme vidlici rozebranou a můžeme ji důkladně vyčistit. Po sejmutí prachovky je třeba věnovat největší péči stíracím kroužkům, na kterých ve velké míře závisí hladký chod vidlice. Zapomenout bychom neměli ani na prachovky, které mohou být zevnitř značně znečištěné. Pružiny většinou není potřeba čistit, pokud nejsou výrazně zaneseny. Stačí na ně pouze aplikovat přiměřené množství čisté vazelíny.
7. Na řadu přichází mazání. Dovnitř každé nohy vtlačte poměrně velké množství vazelíny (pro představu asi jednu polévkovou lžíci). Není třeba se obávat, že by se vidlice přeplnila a nepracovala. Přebytečná vazelína totiž případně bude vytěsněna okolo stíracích kroužků a stačí ji otřít.
8. + 9. Při sestavování vidlice nejprve nasuneme prachovky na vnitřní nohy, poté složíme celek. Aby nevytekla vazelína spodními otvory pro šrouby, je vhodné je při sesazování vnitřních a vnějších nohou přidržet prsty. Následně spojíme šrouby na spodní straně vidlice a opatrně je utáhneme. Opět je třeba přidržet matku dlouhým klíčem zevnitř vidlice.
10. Nakonec již jen usadíme zpět pružiny, lehce namažeme závity horních matic a opatrně je zašroubujeme, aby se nestrhl plastový závit. Posledním krokem je usazení prachovek.
11. + 12. Na počátku rozebírání nohy s olejovou patronou je třeba demontovat ovládací páčku na vrchu korunky. Ta je jištěna malým šroubem. Pozor! Pod páčkou na zadní straně je malý plastový zobáček na pružince, který slouží k vytvoření poloh páčky. Ten je potřeba hlídat, při neopatrnosti se snadno ztratí.
13. + 14. Abychom mohli vyjmout samotnou olejovou patronu, je nejprve třeba povolit šroub na spodu vidlice. Poté opatrně povolíme horní matici, nejlépe očkovým klíčem nebo tzv. oříškem a gola klíčem. Pro údržbu olejové patrony stačí jen její očista. Mazat pístnici také není třeba, jelikož je mazána olejem uvnitř patrony.
Údržba olejové patrony (LockOut)
Samotnou olejovou patronu není třeba rozebírat, ani to není možné. Pouze je nutné ji vyndat při celkovém rozebírání vidlice.
15. Pokud olejovou patronu montujeme zpět do vidlice, nejprve upevníme na své místo spodní šroub. Je potřeba přidržet pístnici rukou a zatlačit ji lehce dovnitř vidlice. Poté namažeme závit horní matice, zašroubujeme ji a utáhneme.
16. Než nasadíme zpět ovládací kolečko, je potřeba najít správnou polohu pro páčku. Malý ovládací dřík nemá žádný doraz, otáčíme jím proto doleva (proti směru hodinových ručiček) a hledáme bod uzamčení vidlice jejím stlačením rukou. Po jeho nalezení nasadíme ovládací kolečko tak, aby páčka směřovala dopředu. Zároveň je třeba myslet na malý plastový zobáček na pružince, který je nutné zatlačit pod kolečko na místo, kam patří.
Pružina s mechanizmem stavitelného zdvihu
Některé vidlice RST disponují možností vnějšího seřízení zdvihu. Jejich údržba se v ničem zásadním neliší od základního provedení, pouze je při skládání potřeba ohlídat správné nastavení pružiny.
17. + 18. Změna zdvihu se u vidlic RST provádí pomocí závitového mechanizmu na pružině. Před skládáním vidlice musí být tento mechanizmus sešroubovaný k sobě, tedy je nutné zcela snížit zdvih.
Text a foto: Štěpán Hájíček
Cauko sfukol som vidlu (rst storm air a chytila nejaki podtlak asi nejde ju natlakovat brzdi ju v dvoch tretinach. Ak vieš poraď DAKUJEM 🙂