1. Před zahájením rozborky vidlice je třeba vypustit všechen vzduch z obou vzduchových patron, případně povolit předpětí pružin u pružinové verze.
2. Na spodní straně vnějších nohou povolíme matky spojující vnitřní a vnější nohy. Pokud jsou na spodní straně vidlice nějaké ovládací prvky, tak je potřeba je nejprve demontovat pomocí malého imbusového klíče.
3. Před demontáží matek je dobré si připravit dvě misky, do kterých vypustíme olej z každé nohy zvlášť. Díky tomuto jednoduchému triku pak bude snadné odměřit správné množství oleje, kterým se bude vidlice zpětně plnit (samozřejmě je lepší zkusit nejprve najít přesné údaje o objemu oleje v manuálu k vidlici nebo na stránkách výrobce). Máme-li vše připraveno, stačí sundat matky, otočit vidlici a vypustit olej.
4. Jelikož je potřeba dostat olej také z tlumících patron, tak poté, co opatrně stáhneme vnější nohy, opřeme spodní stranu olejových patron o dno misek a lehce s vidlicí zapumpujeme – olej vytéká z bočních otvorů na patronách.
5. Máme-li vypuštěn veškerý olej, přejdeme k očistě vnějších nohou. Tu zahájíme demontáží stíracích těsnění (gufer). Nejprve sundáme a očistíme pružinové O-kroužky na vrchu stírátek, poté s citem vyjmeme samotná gufera. Vhodným nástrojem pro tento úkon je klasická plastová montpáka. Pokud ta svou pevností nestačí (ohýbá se), je další možností použít s maximální opatrností plochý šroubovák s koncem omotaným hadrem.
6. Pod vrchním stíracím těsněním se nalézá ještě jedno, které ale není vhodné vyjímat, jelikož hrozí jeho poškození.
7. + 8. Důkladně vyčistit je potřeba gufera – zaměřte se i na jemné záhyby, pod kterými se mohou skrývat nečistoty, a vnitřek nohou vidlice. Zde si největší péči zaslouží gumové těsnění a kluzná pouzdra.
9. Po očistě vnějších nohou se zaměříme na nohy vnitřní. U nich je vhodné vyjmout a vyčistit olejové patrony. Prvním krokem je odstranění pojistné podložky, nejlépe pomocí speciálních kleští určených pro tento úkon.
10. Poté již lze patrony vysunout ven a očistit vhodným odmašťovacím přípravkem. U pružinových verzí je před demontáží tlumících patron potřeba odšroubovat matice na korunce a pružiny vysunout horem.
11. Abychom při skládání dali vše na své místo a na nic nezapomněli, je vhodné jednotlivé části skládat na stůl za sebou ve stejném pořadí, ve kterém jsme je vyndávali.
12. + 13. Vzhledem k tomu, že je vhodné vyčistit i vnitřky vnějších nohou vidlice, demontujeme ještě pomocí nástrčkového klíče matice s ventily.
14. Před opětovným skládáním vidlice nejprve namažeme (nejlépe tlumičovým olejem) písty patron, které poté vsuneme na jejich původní místo a zajistíme je pojistnými podložkami. Na vnitřní nohy pak nasadíme stírací těsnění (gufera) a nohy potřeme olejem.
15. Ošetření olejem si zaslouží také těsnění uvnitř vnějších nohou.
16. Poté již můžeme vidlici složit a vnitřní nohy s vnějšími spojit pomocí matic na spodní straně.
17. Jedním z posledních kroků zpětné montáže je naplnění vidlice olejem.
18. Výška hladiny oleje se nejlépe změří pomocí posuvného měřítka – hloubkoměru.
19. + 20. K plné kompletaci zbývá již jen zpět namontovat matice (s očištěnými a namazanými závity) s ventily a pomocí vhodného nástroje bez ostrých hran usadit na své míso gufera.
20.
21. Posledním krokem je nahuštění vzduchových patron na původní hodnotu, případně znovuusazení ovládacích prvků.
Text a foto: Štěpán Hájíček
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT