1. Po odstranění starého vedení přistoupíme k naměření správné délky bovdenů. Jsou dvě řešení: buď použijeme délku původních, nebo (v případě, že nevyhovovala) naměříme jinou. Správně dlouhé bovdeny by se při řídítkách otočených o více jak 90 stupňů neměly napínat (jejich délka nesmí omezovat řízení), na druhou stranu by při takovémto otočení neměl bovden zbytečně přesahovat. Také u přehazovačky by bovden neměl být ani příliš krátký, ale také ne zbytečně dlouhý. V obou případech dochází k jeho zalomení v návarku nebo v hlavičce stavěcího šroubu.
2. Pro zkrácení bovdenu je nejjistější použít speciální kleště, které nezdeformují jeho konce. I tak je ale vhodné po ustřižení konce zabrousit na brusce (případně lze použít i pilník) pro srovnání dosedacích ploch a ty pro jistotu ještě zprůchodnit pomocí tenkého špičatého předmětu. Výborně se osvědčil starý drát z výpletu zbroušený do špičky.
3. Bovdeny promažeme trochou oleje, opatříme koncovkami (lze použít původní, pokud však nejsou poškozeny) a poté je navlékneme na lanka. Ta je samozřejmě nutné nejdříve provléci mechanizmy řadících či brzdových pák.
4. Bovdeny řazení vedené po rámu spodem (nejčastěji u silničních kol) můžeme pro snazší chod lanka překřížit – bovden od přehazovačky vedeme do návarky na levé straně rámu, od přesmykače na pravé. Lanka se pod rámovou trubkou překříží a dále pokračují po svých drahách. Pro to, aby nedocházelo k jejich drhnutí či zvonění o rám v místě křížení, použijeme kousek pryžové hadičky (například ze šlahounku staré pumpičky). Toto řešení má největší přínos u řazení Campagnolo a Shimano Dual Control, protože nedochází k zalamování bovdenu v důsledku malého rádiu jeho ohybu a následnému drhnutí lanek v něm. Navíc tím zabráníme odírání laku u hlavové trubky.
5. U jinak koncipovaného vedení klademe na důraz na to, aby se bovdeny zbytečně nekřížily, a snažíme se o zachování jejich volného pohybu.
6. Zapojíme lanka, seřídíme řazení či brzdy.
7. Po správném seřízení chodu řadícího mechanizmu zkontrolujeme sílu dotažení lanek, zkrátíme je a opatříme koncovkou. Pokud není po ruce originální, lze použít nipl z výpletu. Po zkrácení lanka by jinak došlo k roztřepení konce, které jednak není esteticky hezké, ale hlavně znemožňuje případnou další manipulaci s lankem. V neposlední řadě hrozí i bolestivým poraněním.
Připravil: André Vebr Foto: Velo
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT