Montáž „G“ pružinek do řadící páky Campagnolo Ergopower

14.12.2021
Tzv. „G“ pružinky jsou u řadících pák Campagnolo snad jediným zdrojem možné poruchy, nebo lépe řečeno snížené funkčnosti, pokud nepočítáme závady vzniklé pádem. Problémem je jejich únava – dochází ke snížení napětí pružinky zabezpečující stabilní zapadnutí ráčny do polohy. Prvním příznakem blížící se potřeby výměny je krok páky bez ostrého zapadnutí do polohy při změně převodu, nebo dokonce samovolné zařazení na menší pastorek při jízdě na nerovném povrchu (u převodníku změna mezipolohy). Výměna těchto pružinek patří k náročnějším operacím, přesto není problém zvládnout ji doma.

1. Tyto dvě malé pružinky mají na starosti většinu práce v řadících pákách Campagnolo. Při nákupu je třeba vědět, do které z pák jsou určeny, provedení pro pravou a levou se liší.

2. Pružinky nejprve nasadíme do korunky, do níž dáme trochu vazelíny pro lepší manipulaci a snížení rizika ztráty pružinky při montáži. Výstupky na korunce zajišťují její stabilní držení v páce. U starších modelů byly výstupky silnější a naopak chyběl nálitek pro uchycení pomocné pružiny na protilehlé straně. Pozor tedy opět na správný výběr náhradních dílů.

3. Korunka je nasazena v páce. Díky nálitku a výstupkům je prakticky nemožné ji nasadit nesprávně.

4. Na pravé páce pro řazení převodů na kazetě je navíc krycí podložka snižující tření mezi korunkou a ráčnou.

5. Novější modely ráčen mají oproti starším ve spodní části vybrání pro kovovou kluznou podložku. Nezapomeňte na její vložení mezi ráčnu a ložisko (u levnějších modelů kluzné) v páce.

6. Dalším krokem je nasazení ráčny do páky na průchozí čep. Při této operaci je dobré pomoci si z přední části páky imbusovým klíčem pro snazší nalezení polohy.

7. Po nasazení ráčny jejím vnitřkem protáhneme delší konec pružinky pro odřazovací páčku a nasadíme ho do příslušného otvoru v těle páky.

8. Druhý konec pružinky se poté nasadí do otvoru v odřazovací páčce. Pro usazení do správné polohy je třeba vyvinout více síly.

Pozor: Některé starší modely pák neměly pravý závit na utahovacím šroubu.

9. Po usazení těla odřazovací páčky nasadíme hliníkový čep, který má na obou koncích osazení – na spodním kopíruje profil usazení ráčny, na horním je příruba (opět nezapomenout na třecí podložku) a zářezy do kříže.

10. Očko na vnějším konci pomocné pružiny nasadíme na nálitek korunky, vnitřní konec do jednoho z užších zářezů na čepu a otočením proti směru hodinových ručiček zajistíme napnutí pružiny. Poté čep stlačením zajistíme proti zpětnému protočení.

11. Na pružinu nasadíme kovovou krycí podložku, jež má dva vnitřní výstupky zapadající do širších zářezů na čepu. Poté následuje jistící šroubek a utažení celé sestavy.

12. Zbývá nasadit plastovou krytku a objímku na řídítka. U té ale pozor na směr šipky, vždy by měla směřovat nahoru. Při otočení objímky může dojít k jejímu poškození a nekvalitnímu přitažení páky na řídítkách.

Tip: Pro demontáž funguje spolehlivě obrácený postup, při první opravě je dobré součástky klást vedle sebe podle jednotlivých operací, vyhnete se tak přemýšlení o tom, jak po sobě následují.

Připravil: André Vebr Foto: Velo

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu