Údržba zadního náboje, demontáž ořechu

14.12.2022
Přímá údržba ložisek zadního náboje se od předního, kterému jsme se věnovali v minulém čísle, příliš neliší. Rozdíly však plynou z přítomnosti volnoběžného ořechu. Na jeho údržbu a promazání dojde až v některém z příštích čísel, nyní bude řeč pouze o jeho demontáži a zpětné montáži. Samostatnou kapitolou při údržbě nábojů jsou ty uložené na průmyslových ložiskách – jejich údržba je minimální, ovšem čas od času si zaslouží alespoň zběžně vyčistit a promazat, a tak je dobré vědět, jak se k ložiskům vůbec dostat.

Odstraníme prachovky, povolíme konusy

1. Stejně jako u předního náboje je i u údržby zadního prvním krokem odstranění prachovky, povolení kónusů (s tím rozdílem, že je potřeba povolit kónusy na levé straně náboje, nikoliv u ořechu, kde jsou špatně nebo vůbec přístupné) a vyjmutí osy.

Postup při uvolňování konusů

Kónusy povolíte tak, že klíč v pravé ruce putuje na vnější matku, klíč v levé na vnitřní a pak zabrat směrem dolů. V okamžiku, kdy je osa venku z náboje, není od věci zkontrolovat dotažení kónusů na straně ořechu.

Vyjmeme kuličky ložisek

2. Proces vyjmutí kuliček, důkladné očisty jejich i osy, drah ložisek v náboji a kónusů je rozdílný pouze v tom, že na pravé straně náboje jsou kuličky umístěny ne přímo v těle náboje, ale v těle volnoběžného ořechu. Postup je však zcela shodný – nejprve je potřeba demontovat krytky chránící kuličky.

Promazání ložiska

3. Následovat může buď důkladné promazání ložiska a zpětná montáž náboje, nebo demontáž volnoběžného ořechu. Při ní přijde řada na imbusový klíč (č. 12) a trochu síly. Pokud je ořech příliš utažen, pomůže násada (trubka apod.), která prodlouží páku klíče. Před nasazením ořechu zpět se vyplatí vyčistit závit jak v náboji, tak i na dříku ořechu.

Montáž osy, vymezení vůle ložisek

4. Celou operaci zakončí montáž osy a vymezení vůle ložisek. Osu protáhneme do náboje ze strany ořechu, nasadíme a přitáhneme konus na druhé straně tak, aby neměl vůli. Pak jej přidržíme klíčem a dotáhneme k němu kontramatku. Závěrečnou fází je stažení do sebe pomocí kónusových klíčů – klíč v levé ruce na vnější misku, klíč v pravé na vnitřní a oběma utahovat směrem dolů.


Náboje vybavené průmyslovým zapouzdřeným ložiskem bývají někdy označovány jako bezúdržbové. I jejich ložiska však čas od času potřebují alespoň zběžně očistit a promazat. K tomu, stejně jako k demontáži osy, je potřeba odstranit „kónus“ s krytkou bránící přístupu nečistot. Existuje několik variant:

Vyjmutí rychloupínáku

1. U některých kol (Marchisio, ZIP, atd.) je potřeba vyjmout rychloupínák a poté použít dva imbusové klíče – na jedné straně osy povolovat, na druhé přidržovat. Krytky jsou na ose našroubovány.

Mavic: speciální klíč

2. Mavic je typickým zástupcem výrobců, kteří k nábojům dodávají speciální klíč pro povolení krytky našroubované na ose. Krytka je proto vybavena odpovídajícími otvory.

Navlečená objímka s červem 3. Protože u nábojů uložených na průmyslových ložiskách není důležité vymezovat vůli, stačí mnohdy pro zajištění osy pouze navlečená objímka dotažená drobným šroubem („červem“). Ten stačí povolit a objímku stáhnout.

Bez kladívka se pravděpodobně neobejdete

Po uvolnění os u všech tří variant je k její demontáži často potřeba kladívko, případně palička, stejně tak i k její montáži.

Připravil: Rudolf Hronza Foto: Velo

oblast dotazu

3 komentářů

Klikněte zde pro vložení komentáře

  1. vitaeder (vitaeder@***) napsal:

    K vymezení vůle na konusech, máte – li rychloupínáky : Pokud vymezíte vůli úplně, utažením rychloupínáku utáhnete vůli ještě více, takže konusy potom jdou “na fest” a kuličky budou vypalovat nábu nebo konusy. Když dáte kolo na stojan, kolo se pak musí naprosto volně otáčet svou setrvačností. Takže před nasazením kola do rámu vždy s mírnou vůlí. Když utáhnete rychloupínák, vůle vám pak zmizí, jede se vám mnohem líp, konusy se nevypečou.

  2. pavel kares (pavelkares@***) napsal:

    rozebrani orechu – jaky je spravny postup ?

Menu