1. Styčné plochy sedlovky i sedlové trubky důkladně vyčistíme a odmastíme, pro montáž nepoužíváme žádné mazivo.
2. Pokud ani to nepomáhá, plochu sedlovky lehce zdrsníme jemným smirkovým papírem. Myšlena je samozřejmě pouze ta část, která je skryta v rámu.
3. V případě, že sedlovka má tendenci stále zajíždět, můžeme plochy potřít speciálním zajišťovacím přípravkem (Bison, Loctite, popř. i Chemopren). Tyto produkty jsou praktické, protože jejich aplikace neznemožní budoucí demontáž.
4. Další krok si již vyžádají možné výrobní nepřesnosti (nepatrně jiný průměr sedlovky nebo rámu oproti uvedenému rozměru). Tuto chybu pomůže napravit například vložení tenkého hliníkového plíšku. Jeho osvědčeným zdrojem jsou plechovky od nápojů.
5. Nejdříve odstřihneme širší pásek plechu a zcela vyjmeme podsedlový šroub či upínák. Pásek pak vložíme do sedlové trubky a nasadíme sedlovku. Pokud to nepůjde, pásek zúžíme. Sedlovka musí jít do rámu ztuha, ne zcela volně.
6. Vyčnívající část pásku opatrně odřízneme tenkým ostrým nožem.
7. Nakonec utáhneme podsedlový šroub či objímku. Ještě předtím je dobré vyčistit a namazat závit šroubu. Při dotahování pamatujeme na cit, použití hrubé síly může způsobit porušení karbonového vlákna, a tím i pevnosti sedlovky.
Připravil: André Vebr Foto: Velo
Řešil jsem problém poměrně dlouho. Používám redukci a sedlovka mi v ní neustále prokluzovala. Pomohlo až důkladné zdrsnění smirgl papírem jak povrchu sedlovky tak vnitřku redukce. Vytvořila se tak meti sedlovkou a redukcí mírná vůle. Granulová pasta se pak lépe rozvrstvila a chytla po celé styčné ploše a sedlovka po dotažení na moment 5 Nm stabilně drží.
Nedávno jsem řešil opačný problém. Po cca čtyřech letech,kdy jsem z časových a rodinných důvodů moc na kole nejezdil, zjistil, že karbonovou sedlovku nelze z duralového rámu vytáhnout. Prostě zarostla. Nepomohlo kroucení,páčení, prolití rámu WD 40 z obou stran , nahřívání rámu, ani 3% lou sodný do spáry mezi sedlovku a rám. Nutno dodat , že sedlovka byla v rámu natěsno. Už jsem se smiřoval s tím , že ji tam prostě budu muset nechat napořád , nebo ji v nutnosti odříznout a zbytek z rámu nějak vypreparovat. Nakonec mne zachránil nápad z netu. Polévat rám v místě zarostlé sedlovky vařící vodou. Stačilo cca. 2L vody , pak ihned kroutit sedlovkou , než rám zchládne a sedlovka nakonec povolila !! HURÁ!!! :-)). Sice radili ihned po polití vařící vodou rám rychle zchladit zmrazovacím sprejem , ale nakonec nebylo třeba. Ostatně , kde bych ho sháněl ?!