Samozřejmě u ultralehkých rámů, vidlic a dalších komponentů, kde se síla stěny dostává na úroveň plechovky od Coca Coly, může každý větší mechanický náraz způsobit zásadní poškození. Na druhé straně pokud se ale výrobci nesnaží bojovat jen a pouze za nejnižší hmotnost, ale zajímá je také životnost produktu, mohou se role ve hře karbon versus hliník (ocel) zásadně otočit.
Důkaz všem nevěřícím předkládá na krátkém videu na firemních stránkách jeden ze zakladatelů značky Niner, specializující se na 29″ kola, Chris Sugai. Pro názornou demonstraci se vybavil kladivem, kterým nejprve bezhlavě mlátí do poměrně nedávno představené pevné MTB karbonové vidlice a následně to samé provádí s vidlicí ocelovou. Rozdíl po tomto testu je dosti zřejmý. Karbonová vidlice utrpěla pouze kosmetické šrámy, není tedy důvodu jí dále nepoužít, ocelová má potlučenou stěnu a asi by nebylo rozumné montovat ji na kolo. Všudypřítomný karbon tímto boří další mýtus? Ale co pak obavy odborníků o poškození matrice po nárazu, které není vidět, ale kdykoliv může znamenat destrukci celku? O tom už Niner nemluví. Tak kde je pravda?
Štěpán Hájíček
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT