Tento systém by teoreticky mohl od základu změnit pohled na fungování
odpružení. Nejedná se totiž o pouhý doplněk, vylepšení klasických
olejovo-mechanických systémů tlumení, ale o zcela nový pohled na věc.
Veškeré funkce tlumení totiž místo pístů planžet a soustav různých
těsnění hlídá jeden řídicí píst ovládaný speciálním
elektromotorkem. Akcelerační čidla ve vidlici přitom každé dvě
milisekundy vyhodnocují podobu terénu a dle něj upravují funkce odpružení.
Jezdec se ale zdaleka nemusí spoléhat pouze na automatické řízení,
prostřednictvím joysticku na řídítkách si může vybrat jeden z pěti
základních módů (sjezd, XC, all mountain, kontrola zdvihu, lockout), které
lze navíc samostatně uživatelsky programovat.
Zajímavá je například práce odpružení v módu lockout, kdy je vidlice
schopna se při nárazu na překážku zcela otevřít za dobu zhruba osmi
milisekund. To je čas, který trvá, než se v daném okamžiku stlačí
pneumatika, proto by dle vyjádření zástupců značky měl být tento
přechod maximálně plynulý, bez postřehnutelné hranky, jak je tomu
u podobně fungujících hydraulických systémů (Specialized Brain).
Potenciál tohoto systému je poměrně velký: i když byl zatím prezentován
pouze na vidlici, může být bez větších problémů implantován též do
zadní stavby a řízení obou jednotek by pak mohlo být řízeno synchronně
z jednoho místa. Tento projekt, na němž inženýři z Cannondalu pracovali
posledních zhruba pět let, se zřejmě v nejbližší době nedostane na
produkční kola, jelikož je třeba ještě vyřešit několik málo
technických detailů. Jedním z klíčových parametrů je výdrž baterie,
která je v současnosti zhruba osm hodin. Tento údaj ale hodně záleží na
provozních podmínkách. Pro představu systémem Simon osazená vidlice Lefty
včetně veškerého vybavení váží při zdvihu 130 mm zhruba 1800 g, což
nijak nevybočuje ze standardů v dané kategorii.
Štěpán Hájíček
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT