Jura je výrobcem sice řazený do kategorie závodních kol, na 120 mm ale zvládne lehké enduro, XC závod, sobotní vyjížďku. Nic mu nevadí, všechno snese a vy si to na něm navíc náležitě užijete. Nicméně tyto údaje snadno nalezete i v katalogu, pojďme se tedy kouknout na tenhle bike z pohledu dlouhodobého testu trošku detailněji.
Hydroformy, slitiny hliníků označené číslovkami ani jiné detaily kolo netvoří, důležitý je celkový pocit, a ten začíná právě u rámu. Ten je celkově velmi příjemně tuhý ve všech požadovaných směrech, což je, pravda, můj subjektivní pocit. Mohlo by se zdát, že je rám zbytečně dlouhý pro techničtější disciplíny, kolo však zůstává skvěle ovladatelné i v těžším terénu. Jak známo, funkce tlumiče při jízdě jde nejlépe detekovat ze strany či zezadu, a tak nejeden neúspěšný bikový sok prohlašoval, že zadní tlumič se po zamčení ani nehne a přední pouze zdravě o několik málo procent svého výkonu. K tomuto rozhodně pomohla páčka C-T-D, zamykání tlumičů na řídítkách, kterou uzavíráte zároveň přední i zadní pružicí jednotku. Otáčením mechanismu za spojením bovdenů je možné mírně regulovat míru uzamčení. Tlaky trvalo poměrně dlouho seřídit k úplné spokojenosti, následně ale nebyl nalezen sebemenší problém. Krok předního i zadního tlumiče je příjemně plynulý, rozhodně ne rozbředle lineární. Odskok jsem nastavil povětšinou do rychlých úrovní, tlumení pak fungovalo přesně dle mého gusta.
Hravému charakteru kola určitě nahrávala i nesériová širší řídítka 780 mm, která na sportovním kole většinou nenajdete. Kokpit byl vyvážený a našel jsem vše, co jsem potřeboval, na správném místě. K zamyšlení ale zůstává ona vystrčená páčka C-T-D, která při otočení kola na záda jednoduše překáží. Brzdy XT s organickými destičkami jsou úžasně přesné v dávkování a zároveň velmi účinné. Nicméně přední obložení bylo již v posledním tažení a už by moc dalších dlouhých sjezdů nevydrželo. Stejně tak výborné pláště Schwalbe Nobby Nic nic moc nevydržely. Už bylo na čase vyměnit zadní vzorek za nový. Výkon však poskytovaly obrovský. Ostatní prvky systému Stevens Jura přehazovaly, držely tam, kde měly, netlačily, prostě funkční systém. Jen dva prvky by stály ke zvážení. Pokud uvažujete o techničtějším ježdění, bylo by záhodné použití teleskopické sedlovky, která chybí, a rozhodně by kolo posunula o úroveň výš. Druhou věcí je použití trojpřevodníku. Nejde o váhu, nejde o styl, ale občas mi přehršel koleček zamotávala hlavu a bylo složitější cítit převod v nohách, srůst s kolem. Váha 13,2 kg je na hranici snesitelnosti u kola pro závodní určení, nicméně pokud uvážíte široké rozmezí použití kola, je to naprosto v pořádku.
V průběhu ani na konci soužití Jury se mnou, jakožto s prvním majitelem, jsem neřešil žádný zásadní problém. Lehké seřízení přehazovačky, tlumičů, dotažení jednoho povoleného čepu a samozřejmě pravidelné mazání považuji za zcela standardní servis, kterým si musí projít každé kolo. Během necelých 1100 km v nelehkých podmínkách se neobjevilo žádné vrzání, praskání ani škytání. V případě Stevensu Jura ES 2015 stojíte před kvalitní německou strojařskou prací. Snad i na černém trhu s koly se dostal do dobrých rukou a slouží, jak má… Krádež tohoto kola zasáhla mé city (nemluvě o jiných aspektech věci), sice ne tolik, jako by tomu bylo u kola, na kterém strávíte devět let toho nejlepšího ježdění, nicméně i s Jurou jsme si rozuměli. Díky za toto ježdění, Jura je opravdu svižný a bujný jinoch do všech hor.
Text a foto: David Stella
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT