Hlasování předcházelo téměř dvouleté úsilí Evropské cyklistické federace a jejích partnerů na půdě Evropského parlamentu o získání podpory pro začlenění EuroVela do TEN-T. „Ve věci tras Eurovelo se podařilo nalézt v Dopravním výboru přijatelný kompromis, který umožní v budoucnosti jejich výraznější podporu než dosud. Už ve zprávě o Bílé knize o dopravě, kde jsem byla stínovou zpravodajkou, jsem oblast cyklodopravy podporovala, proto jsem ráda, že je EP v této věci konzistentní i pokud jde o konkrétní podobu transevropské sítě TEN-T,” říká česká europoslankyně Olga Sehnalová.
Mezi roky 2007 a 2013 byla cyklistika podpořena z evropských fondů určených pro dopravu pouze 0.7%, přesto, že její podíl na přepravních výkonech v Evropě (a stejně i v České republice) dosahuje v průměru 7%. Pro příští finanční období EU (2014–2020) proto ECF požaduje 10% evropských prostředků určených na dopravu, t.j. 6 miliard € alokovat ve prospěch cyklistiky. Uvolnění těchto prostředků si bude vyžadovat další tlak ze strany pravidelných uživatelů kol na konkrétní evropské instituce.
„Toto hlasování ukázalo významnou změnu v postoji Evropského parlamentu vůči cyklistice a první důležitý krok ke změně zaběhnutých pořádků. Hlasování Dopravního výboru EP ukázalo, že je možné zlepšit podmínky pro cyklistiku napříč kontinentem a uvolnit finanční prostředky, které si cyklistika zaslouží. Dveře k novým investicím do cyklistické infrastruktury z evropských prostředků jsou tímto otevřené,” doplňuje Ensink s tím, že se jedná pouze o částečné vítězství. „Cekají nás další důležitá hlasování o alokaci konkrétních evropských prostředků na dopravu i ve prospěch cyklistiky.“
„V ČR čeká jen na dodatečné proznačení dálkových tras EuroVelo na 2.100 km tras a zbývá vybudovat či zrekonstruovat povrchy v délce několika desítek kilometrů úseků, především pak na Stezce železné opony, která je trasou EuroVelo 13,“ doplňuje Daniel Mourek z Nadace Partnerství a zároveň vicepresident ECF.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT