„Praha by měla na infrastrukturu pro kola vyčlenit nejméně jedno procento výdajů na dopravu. V Praze je to z obvyklých osmi miliard městských investic přitom asi jen osmdesát milionů. Vychází to ze zkušeností progresivních metropolí Evropy, které mají efektivní dopravu a zdravější životní prostředí než Praha. Množství peněz by mělo odpovídat podílu lidí, kteří jednotlivé druhy dopravy využívají,“ říká dopravní odborník Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.
„Je-li peněz méně, cyklistickou infrastrukturu není možné rozvíjet a udržovat. V době, kdy na kole jezdí rok od roku více Pražanů, je to hazard s jejich bezpečností a zdravím, dodává Filler.
Podle statistického sčítání narostl v roce 2011 oproti roku předchozímu počet cest, které Pražané vykonají na jízdním kole, o neuvěřitelných padesát procent. Přesné údaje za letošní rok zatím nejsou známy. V roce 2011 Praha také historicky poprvé zaznamenala pokles objemu individuální automobilové dopravy, byť o pouhé jedno procento (3).
„S nulovým rozpočtem nelze naplňovat koncepci rozvoje cyklistické dopravy do roku 2020, schválenou přede dvěma lety (4). Rada porušuje i vlastní programové prohlášení (5),“ podotýká Vratislav Filler z Auto*Matu. Koncepce plánuje vytvoření takových podmínek v ulicích Prahy, aby se v létě mohlo na kole pravidelně dopravovat 50 až 80 tisíc lidí. To má výrazně odlehčit silnicím i hromadné dopravě. Nyní jezdí kvůli chybějící infrastruktuře pravidelně jen asi čtvrtina lidí.
Náměstek pražského primátora pro dopravu Josef Nosek se k cyklistické dopravě ještě nedávno veřejně hlásil a sliboval, že potřebné podmínky pro její rozvoj zajistí (6). Z návrhu rozpočtu Prahy z minulého týdne vyplývá, že se nyní navrhuje škrtnout celou kapitolu určenou pro jízdní kola.
Protestní dopis pražské veřejnosti, členů Komise Rady hlavního města pro cyklistickou dopravu, serveru Prahounakole.cz a Auto*Matu, adresovaný primátoru Bohuslavu Svobodovi, podepsalo od čtvrtka do neděle 824 lidí. Požadují, aby Praha vyčlenila alespoň jedno procento dopravního rozpočtu na infrastrukturu pro kola a dodržovala vlastní koncepci rozvoje cyklistické dopravy.
Mezi signatáři výzvy figuruje vedle dopravních odborníků a lékařů například kajakář a olympijský vítěz Vavřinec Hradilek, viceprezident Evropské cyklistické federace Daniel Mourek, reprezentant ČSSR v dráhové cyklistice Emil Linka, ředitel Ústavu experimentální botaniky Akademie věd Martin Vágner, hereci Jan Meduna a Petr Vacek, diplomat Jan Kára, manažer Telefónicy Lukáš Kabelka.
- Rozpočet Prahy na rok 2013 bude v úterý 13. listopadu schvalovat rada hlavního města a do konce roku by jej mělo schválit zastupitelstvo. Žádný návrh dosud nebyl zveřejněn, Auto*Mat získal informace o podobě rozpočtu z několika dobře informovaných zdrojů, které si nepřejí být uváděny. Podle těchto informací nebyla v návrhu rozpočtu ve verzi z minulého týdne alokována žádná částka pro investice do cyklistické infrastruktury.
*
*
- Protestní dopis členů komise pro cyklistickou dopravu včetně aktuální seznamu jeho signatářů je dostupný na serveru Prahounakole.cz: http://prahounakole.cz/…avy-v-praze/
- Analýza nárůstu cyklistické dopravy v Praze v roce 2011 oproti předchozím letům: http://prahounakole.cz/2012/01/o51vic/
- Koncepce rozvoje cyklistické dopravy a rekreační cyklistiky v Praze do roku 2020 byla schválena jako závazný dokument usnesením Rady hlavního města č. 1776 ze dne 26. 10. 2010. Je dostupná na webu: http://doprava.praha-mesto.cz/…default.aspx?…
- Citace z programového prohlášení Rady hlavního města Prahy v bodech týkajících se cyklistické dopravy:
Rada bude podporovat, při respektování požadavků občanů hl. m. Prahy a za použití bezpečnostních auditů kolizních míst, realizaci technických a stavebních opatření vedoucích ke zvýšení bezpečnosti chodců i cyklistů; bude pokračovat v propojování izolovaných úseků cyklotras do funkčního celku.
- Náměstek pražského primátor pro dopravu Josef Nosek se letos nejméně při dvou příležitostech verbálně hlásil k podpoře cyklistické dopravy:
„Praha, když se podíváte kolem sebe, tak co se týká automobilů, tak v podstatě přestává být průjezdná pro ně. Zaparkovat v Praze je záležitost odvahy, projet Prahou pro člověka, který na to není zvyklý, tak je adrenalinový sport, a cyklistika, když se podíváte všude kolem, tak je schopná v podstatě suplovat roli aut v centrech měst.“
Vyhlášení kampaně Do práce na kole, Garáže Slovan, 7. 6. 2012
„Já jezdím z osmičky, a když jedu z Kobylis směrem do centra, tak v pondělí dopoledne mi to trvá už tři čtvrtě hodiny, než se dostanu autem tam, kde se mimo špičku dostanu během deseti minut. Na kole je to efektivnější a podstatně rychlejší.
Ta automobilová síť. Tam už není kam. My už rozšiřovat, přidávat, další silnice… skutečně není kudy. Budeme schopni o něco zoptimalizovat systém pražské dopravy, v horizontu jednoho, dvou let, ale stejně, počet aut nás dostihne. A my nemáme jinou šanci než buďto posilovat MHD, ale MHD ve špičkách už je taky skoro na doraz, anebo posilovat alternativní metody, a to není nic jiného než kola. Nic jiného prostě k dispozici není.“
Tisková konference k bikesharingu, náplavka Rašínova nábřeží u Bajkazylu, 20. 6. 2012
Záznam konference: http://www.youtube.com/watch?…
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT