- Co je podle vás možné považovat za opravdový začátek mountainbikingu?
Zařadit začátek MTB, byla a je to snaha mnoha historiků cyklistiky. Ten myšlenkový počátek patrně leží kdesi před prvními pokusy legend. Mám pocit ,že snaha být jiný svobodný,volný zrodila nejen jogging ,ale i pocit,že pro mnoho lidí bylo a je právě kolo tím prostředkem,které nám nasadí křídla. Reálně to posvětili výrobci.Ti ,kteří řekli,ano to je myšlenka, která stojí za to.Investovali do prvních opravdu specielních sad a techniky MTB. Asi bych postavil pomník první opravdu specielní sadě pro MTB.
- Co vás na mountainbikingu nejvíc vzrušuje, v čem je pro vás jeho největší kouzlo?
Souvisí to s první otázkou. Kdo na kole nepoznal touhu jednoduše jet, kamkoliv, svobodně, prostě stát u louky a říct si tudy, podívat se na kopec a říct proč ne, neví co je biking. Dá se dělat mnoha způsoby. Znám cyklisty v mládí velmi aktivní, kteří dnes neví, že kolo existuje, nicméně neznám bikera který jím opravdu je, aby se vzdal adrenalinu či třeba jen romantiky. Malá poznámka. Všimněte si kolik třeba horolezců mezi bikery je. Zkrátka jedno hnízdo. Prostě mám kliku, že tam taky patřím.
- Překvapil vás vývoj mountainbikingu v něčem? Je v jeho historii neci s čím jste nepočítali?
Nepřekvapil. Nicméně dokázal jednu velmi podstatnou věc. Dokázal zlomit konvence v cyklistice a posunout ji jako celek technicky rozhodně dál. Dovedu si představit zděšení puristů v různých oficiálních technických komisích. A že posune i silniční cyklistiku, o tom jsem přesvědčen. Ostatně i my budeme prstíčkem postrkovat.
- Jak si představujete mountainbiking za další čtvrtstoletí, v roce 2026?
Biking rozhodně nezemře. Jen se očistí od těch, kteří budou svou
společenskou prestiž budovat na simulátorech v centrech u barevných
obrazovek a virtuálního přenosu úvah, jak bych asi jel, kdybych chtěl. Ale
vážně. Už jenom skutečnost, že být free určitě zůstane potřebou a ne
jen pózou pro mnoho lidí, dává šanci pro optimismus v obecném smyslu. Jen
se těším (to mi bude 75) jak nás ta technika bude rozmazlovat.
Převod už ne řetězem, už ne paralelogram šaltru. Miniaturizované
převodové ústrojí ve středu rámu s elektronickým snímáním veličin
pro optimální nastavení výkonu ve vztahu ke snímaným fyziologickým
veličinám, to vše s podporou prostorového senzoru snímání charakteru
terénu před jezdcem. Materiály určitě osvobodí designery od archaických
standardních trubkových soustav, obutí.
Julius Verne? Nemyslím si. Ostatně podívejte se pozorně třeba na vývoj
Shimana. I když teď jde o technologie městských kol. Nemylme se, ono se
občas vyplatí shlédnout z výšin – jo, dějou se tam věci.
Jen mě uklidňuje ,že ty nohy tam určitě zůstanou.
Svatopluk Zatloukal
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT