Naprostým základem je péče o lanka, o které není nutné se příliš rozepisovat – stačí vytáhnout bovden z návarky na rámu (nejsnazší je zařazení lehkého převodu, respektive velkého převodníku a poté na sucho odřadit – lanko se uvolní a není problém bovden vyjmout (1).
Posunout jej po lanku a to očistit suchým hadrem (2) a následně namazat odpovídajícím mazadlem, nejlépe řídkým.
To stačí buď nastříkat sprejem přímo do bovdenu a jím pak několikrát posunout po lanku, aby se mazivo pravidelně rozetřelo (3).
Nebo nanést mazivo mezi prsty a rozetřít jej přímo po lanku (4).
Na převodníky se při údržbě často zapomíná. K odstranění starších nečistot stačí zubní kartáček, v lepším případě speciální kartáč s tvrdými štětinami. Čistit je dobré nejen převodníky (5)…
…, ale také prostor mezi nimi (6). Potom přijde ke slovu buď hadr, nebo mycí prostředek a opláchnutí vodou.
Kazeta je zvláště na horském kole vystavena náporu nečistot. S vrstvou šmíru na pastorcích si podobně jako u převodníků poradí zubní kartáček, případně opět speciální kartáč (7).
Ten mívá druhý konec uzpůsobený tak, aby se přesně vešel mezi pastorky a bylo možné odstranit nečistoty i odtud (8).
Stejně dobře poslouží i úzký šroubovák a podobně. Na mastnotu a drobnější špínu stačí hadr (9) nebo mycí prostředek a následné opláchnutí vodou.
Čas od času je dobré pamatovat na čepy přehazovačky a přesmykače. Pro mytí stačí teplá voda s „jarem“ nebo mycí prostředky na jízdní kola. V obou případech je dobré použít houbičku nebo ještě lépe štětec. Po umytí je potřeba nechat vše důkladně oschnout a až poté aplikovat mazadlo. Ideální jsou mazadla ve spreji, která lépe pronikají do skrytých míst (10).
Navíc v případě kvalitních přípravků vůbec nevadí prostříkat celý vnitřek mechanizmu – vytvoří se suchý film, který současně i konzervuje. Přebytky stačí otřít hadrem (11).
TIP: Pokud se rozhodnete mýt kazetu rozpouštědlem, je nutné dát pozor, aby chemikálie nenatekla do ložisek ořechu a náboje. Následky pro vazelínu jsou zřejmé. Není proto od věci kazetu před tímto zákrokem demontovat
Připravil: André Vebr Foto: Velo
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT