1. Prvním samozřejmým krokem je demontáž kola z vidlice. Poté vyjmeme destičky z třmene. Ty jsou v něm uchyceny pomocí buď tenkých pružinek (Hayes), nebo osiček či závlaček (Shimano, Hope …). Doplňuje je navíc rozpěrná pružina vložená mezi destičkami.
2. Pokud nebudeme destičky měnit za nové, očistíme je pomocí smirkového papíru, a to z obou stran – jak na „pracovní“, tak i na opačné. Zde, v místě v kontaktu s pístky, dochází ke korozi a usazování nečistot. U destiček uchycených pomocí pružinek si počínáme opatrně, aby nedošlo k poškození pružinek.
3. Hadrem otřeme také prostor okolo pístků.
4. Pokud kolo déle stálo, můžeme kotouč lehce obrousit velmi jemným smirkovým papírem a zbavit jej tak oxidace.
5. U hydraulického systému od sebe před zpětným nasazením destiček roztáhneme pístky (či jediný pohyblivý pístek od protější části třmene) pomocí tenkého plochého předmětu (vhodný je například kónusový klíč) tak, aby se zcela zasunuly. Jestliže před naším servisním zásahem docházelo ke špatnému oddalování destiček při brždění, posílíme rozpěrnou pružinku – stačí ji lehce roztáhnout pomocí tenkých kleští. Poté vložíme destičky zpět do třmenu, ujistíme se o jejich správném usazení a podle konstrukce konkrétní brzdy zajistíme. Nasadíme kolo, které musí přesně zapadnout do patek.
6. Několikerým stisknutím brzdové páky nastavíme správnou vzdálenost destiček od kotouče. Po otočení kolem by nemělo docházet k jejich vzájemnému kontaktu. Pokud se tak děje, je třeba znovu nastavit třmen (s protiběžnými pístky), nebo také vzdálenost pevné destičky (jednopístkový systém).
7. U mechanických brzd je po namontování nových destiček zapotřebí nastavit krok páky, a to buď stavěcím šroubem, či přenastavením lanka na třmenu, stejně tak i zkontrolovat vzdálenost pevně usazené destičky od kotouče. Opět by po protočení kola nemělo docházet ke škrtání.
8. Pro lehký chod mechanických brzd nezapomeneme také namazat vedení lanka.
Tip: Jestliže došlo nějakým způsobem k zamaštění destiček či kotouče, lze použít buď silný odmašťovač (např. Perchlór, volně k dostání v drogeriích) či speciální přípravek ve spreji, který je také běžně v prodeji. Trochu méně estetický, ale zato účinný způsob je jízda v silně rozbahněném terénu – nečistoty mastnou vrstvu z destiček a kotouče během jízdy obrousí.
Připravil: André Vebr Foto: Velo
Jaké číslo smirkového papíru použít ?
Odhadem by se mohl pohybovat od 200 po 80, záleží, zda destičky či kotouč potřebují jen očistit nebo skutečně něco odbrousit, zarovnat.
Dobrý den,
jak poznám,že nastal čas vyměnit brzdové destičky u hydraulických brzd?
Dobrý den, pokud má materiál brzdného obložení méně než tloušťku nehtu, pak je nejvyšší čas na výměnu. Pokud destičky nevyjímáte, zkontrolujte jejich sílu shora i zespoda.
Dobrý den
Rád bych se zeptal, jestli je po vyměně destiček u hydraulické brzdy nutné brzdy odvzdušnit. Díky za odpověď
Odvzdušnění znamená odvzdušnění, pokud brzda není zavzdušněna, není tento úkon potřeba. Nicméně otevření systému na vrchu páčky se doporučuje při zatlačování pístků zpět do třmene, aby se do něj vešly nové destičky.