1. Demontáži čehokoliv na kole většinou předchází povolení šroubu – nejinak při demontáži sedla. Takže krok první rovná se povolení šroubu. Ovšem pozor, ne jeho úplné vyjmutí.
2. Šroub povolíme jen do té míry, než je možné horní část zámku otočit o devadesát stupňů. Pak již není problém sundat sedlo.
3. Jak jsme psali v minulém dílu, mohou nečistoty v zámku sedlovky způsobovat nepříjemné zvuky. Proto je dobré před montáží sedla očistit jak jeho ližiny tak i drážky v zámku. Nejlépe suchým hadrem a pozor – nemazat.
4. Také závěrečný krok je velmi jednoduchý – uložit ližiny sedla do drážek, otočit horní díl zámku zpět, ale zatím neutahovat „napevno“. Stačí jen přitáhnout tak, aby sedlo drželo v určité poloze a nebyl problém jej znovu povolit a manipulovat s ním. Přichází na řadu správné nastavení jeho pozice.
5. Ještě před tím jeden mezikrok v podobě nastavení správné výšky sedla. Nejprve snadno zjistíme přibližnou výšku. Podřep, sedlo do podpažní jamky a natáhnout ruku i prsty. Jejich konečky by se měly dotýkat kraje kliky nad šroubem.
TIP: Pokud zámek sedlovky není vybaven vroubkováním, může někdy dojít k tomu, že i přes silné utažení se sedlo po jízdě vždy skloní (nejčastěji dozadu). Zkoušet ještě větší sílu při utahování znamená riziko přetržení šroubu. Pomoci může rozebrání zámku, odmaštění a případné zdrsnění povrchu dosedacích ploch.
6. Přesněji lze výšku doladit v sedle. Stačí nastavit kliku do spodní úvratě, tedy kolmo k zemi, a postavit na ni nohu – patou. Druhá noha by měla být také na pedálu. Optimum představuje okamžik, kdy je noha natažená, ovšem není zcela propnutá. Měla by být jen nepatrně pokrčená v koleni.
7. Výšku bychom měli, zpět k sedlu. V první řadě přijde ke slovu jeho předozadní poloha. Důvodem pro její přesné nastavení je co nejefektivnější přenos síly. Jak se ho dopídit? Po usednutí nastavíme kliky do vodorovné polohy. Bude se hodit někdo k ruce, kdo jednak zkontroluje polohu klik a navíc pomůže s následujícím měřením. Tretry zacvakneme do pedálů a poté spustíme olovnici (nebo cokoliv těžšího zavěšeného na provázku) z vrcholu kolenní čéšky. Při správném nastavení by olovnice měla procházet osou pedálu. Měření provádíme na noze, která je vpředu.
8. Na konec zůstává horizontální poloha sedla. Jeho horní hrana by měla být vodorovná. Poslouží buď vodováha, nebo porovnání s čímkoliv, u čeho je předpoklad, že bude vodorovné – okenní římsa, rám, nábytek a podobně. Některá sedla mohou být uprostřed nepatrně prohnutá. Zde při nastavování stačí spojit špičku a konec sedla a výslednou pomyslnou přímku „uvést“ do vodorovné polohy.
Nastavení sedla je prezentováno na nejrozšířenější podobě zámku sedlovky. U dalšího typu vybaveného dvěma šrouby je však postup téměř podobný. Tento systém jen umožňuje přesnější nastavení a jistější uchycení sedla.
Připravil: Rudolf Hronza Foto: Velo
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT