Jak na protáčející se gripy a shrnující se silniční omotávku

14.12.2020
Jednou z nepříjemných věcí, které vás na kole mohou potkat, jsou protáčející se gripy. Jízda s nimi je nejen nepohodlná, ale hlavně nebezpečná, neboť výrazně snižují pevný a jistý kontakt s řídítky. Špatné usazení gripu může způsobit vlhko spolu s nečistotami, mastnota či materiálová „únava“ daná dlouhodobým používáním. Existuje sice několik způsobů, jak tento nešvar odstranit, je ale nutno mít na paměti, že i taková součástka jako gripy má svou životnost a nelze jí donekonečna „udržovat při životě“. K životnosti nepřispívá ani častá demontáž a montáž. Pokud tedy ani níže uvedené rady nepomohou zamezit protáčení, je pravděpodobně nejvyšší čas gripy vyměnit. Obdobná situace může potkat silničáře – omotávka se v horní části řídítek začne shrnovat směrem k pákám.

1. Gripy demontujeme z řídítek. Postup usnadní dlouhý tenký předmět (např. šroubovák), který opatrně vsuneme pod gripy a do prostoru mezi nimi a řídítky nalijeme (případně vstříkneme injekční stříkačkou) trochu tekutiny (voda, čistič oken, mýdlová voda, technický benzín). Pokud máte spolu s injekční stříkačkou k dispozici i jehlu, stačí grip propíchnout a vstříknout pod něj tekutinu.

2. Prvním krokem ke spolehlivému usazení gripů je důkladné odmaštění jejich vnitřní plochy a řídítek. Osvědčeným prostředkem je technický benzín či perchlór (běžně k dostání v drogeriích).

3. Perchlór či benzín můžeme použít i pro montáž gripů (pro jejich snadné nasazení na řídítka je třeba si ve většině případů pomoci tekutinou). Tyto látky pryž lehce naleptají, po jejich vyschnutí se měkký materiál lépe spojí s řídítky. Tato varianta nijak nebrání případné další demontáži gripů. Pokud pro montáž použijeme mýdlovou vodu, gripy sice mohou nějakou dobu spolehlivě držet, ovšem při delší jízdě v mokrém prostředí se mohou začít znovu protáčet.

4. Jestliže ani jedna ze zmíněných látek nepřinesla očekávaný výsledek, můžeme pro montáž použít agresivnější prvky. Mezi osvědčené patří lak na vlasy, o stupínek výše v žebříčku odolnosti spoje je lepidlo na pryž (např. Chemopren). Před jejich aplikací je dobré povrch řídítek lehce zdrsnit jemným smirkovým plátnem. Tato varianta je již náročnější na případnou budoucí demontáž, při které je nutno gripy nahřát (fénem či horkovzdušnou pistolí).

5. Použití sekundového lepidla je již spíše aktem zoufalství z neustále se protáčejícího gripu a také posledním tažením pro tento doplněk. Sekundové lepidlo sice zcela znemožní pohyb gripů, avšak demontáž bude s největší pravděpodobností znamenat jejich destrukci.

6. Pokud ani jeden z uvedených způsobů závadu neodstraní, nezbývá než zvolit nové gripy. Dobrým řešením mohou být modely se stahovacími objímkami na koncích, oblíbené především u FR jezdců. Jejich montáž je zcela nenáročná.

7. Shrnutí omotávky silničních řídítek má na svědomí únava materiálu a lepidla. Pokud toto není impulzem pro výměnu, postačí, když shrnutou vrchní část odmotáme od konce (správně by měl být u představce) a znovu správně namotáme. Proti dalšímu shrnování omotávku zajistíme buď lepidlem (např. Chemoprén), nebo lépe oboustrannou lepící páskou. Ta řídítka neznečistí jako lepidlo. Konce omotávky pevně zafixujeme pružnou lepící páskou (např. elektrikářskou). I v tomto případě ale platí, že starou a poškozenou omotávku raději nahradíme za novou – dlouhodobější používání znamená mimo jiné snížení elasticity, omotávka je tvarově hůře přizpůsobivá.

POZOR! Při montáži gripů s možností utažení na karbonová řídítka je na místě obezřetnost – některé gripy se fixují pomocí malého šroubku, který tlačí přímo na plochu řídítek. Může proto snadno dojít k poškození struktury kompozitu (stejně tak i v případě objímky).

Připravil: André Vebr Foto: Velo

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu