Závod letos provázelo opravdu krásné počasí, díky počasí a suché trati se celý průběh celkově zrychlil, oproti minulým ročníkům. Na start závodu se 30.06.2013 v nejvýchodnější dědině Slovenska Nové Sedlci postavilo 120 dobrodruhů ze sedmi států světa. Kromě bikerů byli ve startovním poli čtyři běžci a jeden koloběžkář. Kvůli zdravotním nebo technickým problémům během závodu odstoupilo 18 účastníků. V polovině na 500 mílích skončilo 30 lidí. Do cíle v nejzápadnějším cípu Česka ve Skalné u Chebu dorazilo 72 závodníků. Nejrychlejším bikerem byl Jan Tyxa, kterému k absolvování trasy dlouhé 1625 km s celkovým převýšením 39 km stačilo pouhých 8 dní. Historicky první koloběžkář Jaroslav Jisl do cíle dorazil po 14 dnech. Nejmladší bikerce, teprve 18ti leté Markétě Marvanové stačilo 11 dní a nejstaršímu legendárnímu cyklotrampovi, 67letému Janu Vlasákovi 17 dní, aby také oni dorazili do vytouženého cíle ve Skalné.
Jejich výkon jen potvrzuje, že při tomto závodě na věku nezáleží, je otevřen všem, co si chtějí prověřit svojí psychickou a fyzickou odolnost. Jediný běžec, který letos dosáhl cíle je maďarský závodník Ištván Rudolf, cesta mu trvala neuvěřitelných 17 dní a byl tak rychlejší než poslední bikeři. Velký obdiv a uznání patří všem dobrodruhům závodu napříč Československem, ale největší obdiv a ocenění však patří handicapovanému závodníkovi Richardu Štěpánkovi, který pouze s jednou rukou, kterou si ještě na trati zranil, dokázal těžkou trať absolvovat za neuvěřitelných 18 dnů. Svým výkonem značně posunul hranice možností tohoto závodu a otevřel tak cestu dalším účastníkům. Richard je důkazem, že pokud má člověk pevnou vůli a odhodlání, dokáže téměř nemožné.
Se spacákem a větrovkou vítězem Craft 1000 Miles
Co všechno člověk skutečně potřebuje k přežití, všem ukázal vítězný Jan Tyxa. Sedmatřicetiletý řidič z povolání, který se na závod přihlásil s plánem pouze fotografovat a užívat si přírodu. Svým neuvěřitelným výkonem všem vyrazil dech. Bez závodních ambic pouze s povinnou výbavou, spacákem, karimatkou a lehkou větrovkou dokázal za 8 dní 2 hodiny 17 minut dorazit do cíle závodu na 1000 mil. Z osmi dnů na trati tři noci nespal, průměrně ujel 200 km denně. Z posledního kontrolního bodu v Jizerských horách do cíle ve Skalné u Chebu 440 km jel v kuse bez spánku. Přestože jel nonstop 440 km bez spánku, v cíli vypadal naprosto v pohodě a nejevil známky vyčerpání. Svým časem překonal loňského vítěze Zdeňka Kříže a vytvořil tak nový traťový rekord, který nebude jednoduché překonat. Jan Tyxa tak ukázal, že extrémní a v Evropě ojedinělý závod lze vyhrát i bez nějaké zvláštní přípravy. Historicky první koloběžkář v cíli Craft 1000 Miles Adventure
Historicky prvním koloběžkářem, který přejel na koloběžce Československo z nejvýchodnější dědiny Slovenska do nejzápadnějšího cípu Česka se stal letos Jaroslav Jisl. 40letý fyzioterapeut, který se původně věnoval běžeckému lyžování. Není žádným nováčkem, pravidelně se účastní cyklistických i koloběžkářských závodů, ale Craft 1000 miles Adventure pro něho znamenal obrovskou výzvu, na start se postavil s přesvědčením, že závod dokončí a splní si tak svůj sen, dokázat, že člověk může na koloběžce ujet 1000 mil, bez cílené pomoci, na trati, kde i cyklisté mají značné problémy. Přes prvotní krizové chvíle na Slovensku se Jaroslav Jisl rozjel a nezadržitelným tempem se přibližoval vstříc svému snu, který si 15.7. 2013 splnil, když po 14 dnech 21 hodinách a 3 minutách dorazil do cíle ve Skalné. Věk není handicap
Přestože závod Craft 1000 Miles Adventure je oprávněně nazýván nejdrsnějším a nejextrémnějším ultramaratonem v Evropě, letošní ročník opět potvrdil, že věk ve výsledném pořadí nehraje roli. Důkazem toho jsou Markéta Marvanová a Jan Vlasák. Markéta Marvanová teprve 18ti letá bikerka, která na horském kole začala závodit teprve nedávno, ale ihned se do toho pustila přímo „ po hlavě“. Účastní se všemožných maratonů a adventure závodů. Před startem na 1000 Mílích vyhrála jeden ze závodu 24 hours MTB v kategorii smíšených dvojic, společně s dalším závodníkem Craft 1000 Miles Adventure Jiřím Mílem. Přes svůj nízký věk, potvrdila očekávání a z nejvýchodnější části Slovenska do nejzápadnějšího cípu Čech dorazila jako první žena závodu za neskutečných 11 dní. Markéta svým výborným výsledkem nastavila závodu opět novou dimenzi, předvedla že závod je otevřen i mladším závodníkům, a že pokud má člověk velké odhodlání dokáže i v takto útlém věku dokončit takto ojedinělý a náročný závod.
Nejstarším závodníkem, který po 17 dnech dorazil do vysněného cíle je, legendární cyklotramp, 67letý dobrodruh Jan Vlasák. Důchodce, autor celé řady cestopisných publikací ze svých cyklo výletů po světě, výborný bavič. Ten se již účastnil loňského ročníku, ale své loňské působení ukončil v polovině závodu na kontrolním bodě v Jeseníkách na 500 mílích. Letos se mu však podařilo trať 1000 mil dokončit. Jan Vlasák je zástupce kategorie, která na start nenastupuje se závodními ambicemi, ale bere jej jako určitý druh dovolené a snaží se během něj zažít co možná nejvíce dobrodružství a přivézt si tak domů nespočetně krásných zážitků, na které bude celý život vzpomínat a o které se může podělit se svými blízkými. Příběh pevné vůle a odhodlání
Závod letos dokončil jako první v historii, handicapovaný závodník, stal se jím Richard Štěpánek. Neuvěřitelný člověk, který před lety při vážné dopravní nehodě přišel o pravou horní končetinu. Závod se rozhodl objet bez jakékoliv protetické pomůcky, pouze s jednou rukou. Asi každý, kdo někdy jel na kole, jen nevěřícně kroutí hlavou, jak to dokázal zvládnout? Hluboké brody, nošení kola do kopce nebo naopak nebezpečné sjezdy? Richardovi osud průběh závodu zkomplikoval, když v Orlických horách, nedaleko vojenské pevnosti Hanička ve složitém sjezdu spadl a poranil si jedinou zdravou ruku. Dramatická situace se podařila velice rychle zachránit, když jej našel manželský pár, který Richarda odvezl do nemocnice na rentgen a převezl jej k sobě domů aby si odpočinul. Mezitím mu zajistil opravu poškozeného kola. Richard je velký bojovník, a tak se ráno vydal i s bolestmi zápěstí opět na trať rozhodnutý závod dokončit do cíle ve Skalné. Tento pátek se mu jeho sen splnil, a po 18 dnech dorazil do cíle ve Skalné do Chebu, kde na něho již čekal ředitel závodu Jan Kopka. Richard na svém příběhu dokazuje, že když má člověk pevnou vůli a odhodlání, dokáže i téměř nemožné. Dokázal tak, že i takto extrémní závod lze objet pouze s jednou rukou. Před Richardovým výkonem všichni smekáme, protože takové odhodlání a životní nadhled, je skutečně neuvěřitelný a neobvyklý.
Přátelství a pomoc na trati
„Závodníci jsou vůči sobě na trase přátelští a ohleduplní a to nám v cíli potvrzují všichni. Vzájemná pomoc a sounáležitost vždy převažuje nad soutěživostí a to by měl být i jeden z hlavních smyslů tohohle závodu. Další pravidlo by mělo být i férovost a smysl pro fairplay. Proto mě i potěšil příběh Pavla Hendrycha. Ještě na Slovensku ztratil poměrně velký obnos peněz, který si vezl pro fungování na trase. Některý z dalších závodníků ho našel a dovezl na slovenský checkpoint, kde Pavel ztrátu peněz nahlásil, kdyby náhodou. Jeden z pomocníků Víťa, který se po ukončení CP1 přesouval do finishe 500, ho převezl tam. O pár dnů později obětavá organizátorka Terezka měnila stanoviště a jela vypomáhat ještě do celkového cíle F1000 a peníze přivezla sem. No a tady je dostal po dojezdu šťastný Pavel. I když se závod nejezdí o ceny. Přesto Pavel i já, jsme už své ceny dostali. Pavel své peníze a pro mě je cena to, že lidé startující v tomto závodě i pomocníci jedou na vlně čestnosti.“ uvádí Jan Kopka, hlavní organizátor, jeden z příkladů sounáležitosti závodníků a organizátorů během závodu.
Poděkování
Závod Craft 1000 Miles Adventrue 2013 je dnes již minulostí, závodníci, kteří se jej účastnili, jsou již u svých rodin, ve svých domovech a snaží se po prožitých dobrodružstvích o nelehký návrat do reality běžného života. Všem závodníkům, kteří dorazili do cíle, srdečně blahopřejeme k dosažení vytouženého cíle. Účastníci, kteří se pro technické nebo zdravotní problémy museli předčasně se závodem rozloučit, si zaslouží stejný obdiv. Jejich rozhodnutí, předčasně ukončit své působení v závodě, na který se několik měsíců připravovali a obětovali mu mnoho hodin svého drahocenného času, je hodně silným krokem, který si žádá velkou kuráž. Velký dík patří i dobrovolníkům, kteří se nezištně na průběhu závodu podíleli a bez jejich pomoci by se jen těžko podařilo závodníkům zajistit slibovaný servis na kontrolních bodech, nebo zajistit cenné záznamy z trati závodu, díky kterým si všichni dokážeme připomenout celý jeho průběh i po několika měsících v teple svých domovů. Na závěr velké poděkování patří všem partnerům závodu, bez jejichž podpory by se jen těžko závodníkům zprostředkovali zážitky a dobrodružství a závod by nebylo možné pořádat. Děkujeme a těšíme se příští rok při závodu 1000 Miles Adventure 2014.
O závodu
Zakladatelem a otcem závodu je extrémní biker Jan Kopka, první Čech, který vyhrál závod na 1800 km napříč zamrzlou Aljaškou Iditarod Trail Invitational. Zkušenosti získané z absolvovaných extrémních závodů využívá od roku 2011 při organizaci v Evropě ojedinělého extrémního ultramaratonu bez zajištění napříč bývalým Československem Craft 1000 Miles Adventure, kterého se každý rok účastní stovka dobrodruhů z různých koutů světa. Vizí závodu je nabídnout účastníkům velkou dávku dobrodružství, nenadálých příhod, nového poznání a nezapomenutelných zážitků.
- TZ-
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT