Crave
Nový název hardtailu vzniknul přesmyčkou písmen – místo Carve je tu pro rok 2014 Crave. Dominovat by měl poměrem cena/výkon. Zeslabovaný hliníkový rám vážící 1585 g má uhlazenější svary a tvary než letošní Carve. Materiálem je slitina M4, máme zde tvarované komfortní vzpěry (zhruba o 12 % pružnější než u Carve), sedlovku 27,2 mm a tapered hlavu. V porovnání s řadou Stumpjumper HT Comp je ale Crave přeci jen orientován méně závodně – odráží se to v univerzálnější geometrii a právě ve vyváženém poměru tuhosti a komfortu. Lišit se bude také osazení: Stumpjumper využívá Sram, RockShox a Formule, Crave zase Shimano a Fox.
Stumpjumper FSR
Technické řešení rámu této řady se nemění. Nadále zůstává možnost volby standardní verze, nebo ostřejší „EVO“ (vyšší zdvih, nižší střed, položená hlava, širší řídítka a pláště). Vylepšením je nová sedlovka Command Post s vnitřním vedením kabeláže a přístupně umístěným ventilkem čnícím ze zámku sedla.
Enduro a Demo
Již známou mezisezonní novinkou je devětadvacepalcové Enduro se 155 mm zdvihu rámu FSR. Pro rok 2014 je nejvyšší verze S-Works vybavena tlumiči Cane Creek Double Barrel umožňujícími široké spektrum nastavení (rychlá/pomalá komprese, rychlý/pomalý odskok) s možností snadného přepnutí do efektivního „Climb“ modu. I tady najdeme novou sedlovku Command Post a zapletená karbonová kola Traverse SL. Zcela nová je 100mm verze Enduro SX pro slalom. U sjezdového Dema zůstává kostra stejná, ale mění se samotné „srdce“ nejvyšších verzí. Specialized navázal spolupráci se švédskou značkou Öhlins zabývající se dosud především odpružením pro motoristický sport. Nový model TTX22M má rovněž široké možnosti nastavení odskoku a komprese, zajímavostí je uložení na sférických ložiskách, které eliminují radiální síly působící na tlumič.
Fatboy
Fat bike je v USA stále populárnější kategorií – nejen pro použití na sněhu, ale také na písku nebo jen tak „na blbnutí“. Specilalized je asi první globální značkou, která tato kola zařazuje do sériové výroby. Hliníkový rám s karbonovou vidlicí pojme pláště až do šíře 5“. Na 90 mm širokých ráfcích testovacích kol byly zatím obuty pláště Surly, ale Specialized už pracuje na svých gumách Ground Control v šíři 4,8“.
Doplňky a komponenty
Také tady se událo hodně. U bot je přepracován nejvyšší XC model s hmotností 310 g, ale především na scénu vstupuje model S-Works Trail se zvýšenou ochranou vnitřního kotníku, paty, s podrážkou tlumící vibrace a se vzorkem z měkké gumy (370 g). U příznivců gravity disciplín bude bodovat helma Dissident, nově v dostupné verzi Comp, jinými slovy 1200 g zhruba za 160 dolarů. Premiérově se představují již zmíněné doplňky S.W.A.T., tedy nýtovač ve sloupku vidlice, multiklíč v rámu nebo pod košíkem, košíky s boxem na duši, montpáku a bombičku. Koncept S.W.A.T je ale mnohem širší, jak dokládá nové triatlonové sedlo Sitero nebo krátké kalhoty s množstvím kapsiček. Přepracovaná je celá řada karbonových kol Roval. Přední náboj dostal odolnější ložiska a lepší těsnění. Model Roval Control SL 29 se může pochlubit hmotbností jen 1370 g/pár.
Karel Kuchler
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT